Dieselillä yhä valoisa tulevaisuus: kaikki uudet Mercedes-Benz-henkilöautot täyttävät vähintään Euro 6d-TEMP -päästönormin

  • Riippumattomat testit paljastivat: uusilla Mercedes-dieseleillä olemattomat NOx-päästöt
  • Mercedes-Benz on vahvasti saksalaisten premium-merkkien kärjessä Suomessa
  • Mercedes-Benzin taksimyynti yli 40 prosentin nosteessa, Sprinterillä huikea tulos
  • Mercedes-Benzin asema vahvistui pakettiautokaupan kolmen kärjessä
  • Ensimmäinen 5G-verkko autonvalmistuksessa käyttöön Sindelfingenissä

Riippumattomat testit paljastivat: uusilla Mercedes-dieseleillä olemattomat NOx-päästöt  

Mercedes-Benz on kehittänyt määrätietoisesti nelisylinteristen OM 654- ja OM 654q- sekä kuusisylinterisen OM 656-dieselmoottoriensa suorituskykyä ja puhtautta, ja tulokset näkyvät riippumattomissa testeissä. Saksalaisen auto, motor und sportin mittauksessa oli mukana 12 testiautoa eri valmistajilta, ja Mercedes-Benz C 300 d -farmarimalli saavutti tuloksen ”lähes NOx-vapaa”. ”Vaivaisella 13 milligramman NOx-mittaustuloksella auto nousee suoraan huipulle Mr Clean -listallamme. Tähän mennessä on näyttänyt mahdottomalta, että dieselmoottorit voisivat saavuttaa tällaisia tuloksia lainkaan”, lehti summasi. Yhtä selkeä oli ADAC-testi viime helmikuussa, josta Mercedes-Benz C 220 d suoriutui poikkeuksellisen hyvin. ”Auton NOx-lukema oli tuskin mitattava, nollan ja yhden milligramman välillä”, ADAC raportoi.

Tällä hetkellä myynnissä olevat uudet dieselmoottoriset Mercedes-Benzit täyttävät vähintään Euro 6d-TEMP -päästöstandardin ja monet malleista vielä sitäkin tiukemman Euro 6d -normin. Se tulee pakolliseksi uusille malleille 1.1.2020 ja muille autoille vuotta myöhemmin. Mercedes-mallien testeissä saavuttamat tulokset ovat tässäkin valossa erinomaisia, sillä Euro 6d -normin määrittelemä NOx-raja-arvo on 80 milligrammaa kilometrillä – myös auton normaalikulutusta simuloivan RDE-testin aikana. Typpioksidipäästöjen suhteen uusimman sukupolven dieselmoottorit ovatkin omassa luokassaan: ADACin mukaan Euro 6d-TEMP -dieselien NOx-päästöt ovat keskimäärin 76 prosenttia pienemmät kuin Euro 6b-dieseleillä ja 85 prosenttia pienemmät kuin Euro 5 -tason dieselmoottoreilla. ”Tien päällä tehdyt satunnaismittaukset ovat osoittaneet, että hyvä Euro 6d TEMP -moottori aiheuttaa jopa 95–99 prosenttia pienemmät päästöt kuin Euro 5 -dieselit keskimäärin”, ADAC kertoo.

Mercedes-Benz on vahvasti saksalaisten premium-merkkien kärjessä Suomessa

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja on ensirekisteröity kuudessa kuukaudessa 3295 kappaletta. Huolimatta lievästä 5,1 prosentin kappalemyynnin laskusta Mercedes-Benzin vuoden ensimmäisen puoliskon markkinaosuus on noussut 5:stä 5,5:een prosenttiin. Mercedes-Benz on maan 7. eniten rekisteröity henkilöautomerkki ja myynnissä täysin omilla tuhatluvuillaan verrattuna saksalaisiin premium-luokan kilpailijoihinsa. Dieselmyynnissä Mercedes-Benz on maan 4. suosituin merkki 12,2 prosentin markkinaosuudella. Kaikista alkuvuoden aikana myydyistä Mercedes-henkilöautoista 1559 kappaletta on ollut dieselkäyttöisiä.

Kuuden kuukauden rekisteröidyimmät ovat olleet C- ja A-sarjat (765 ja 697 kpl). Niiden kannassa on E-sarja 670 kappaleen menekillä. A-sarjan kysyntä on kasvanut vuoden 2018 alkupuoliskolta 82,9 ja C-sarjan 14,7 prosenttia. Yritysmyynnin osuus kuuden kuukauden luovutuksista oli 888 kpl.

Mercedes-Benzin taksimyynti yli 40 prosentin nosteessa, Sprinterillä huikea tulos

Kotimainen taksimyynti on kasvanut alkuvuonna 37,6 prosenttia yhteensä 1807 autoon (1–6/2018: 1313 autoa). Näistä 569 on ollut Mercedes-Benzejä, mikä tuo 31,5 prosentin markkinaosuuden ja myyntitilastojen ehdottoman kärkipaikan. Mercedes-myynti on lisääntynyt vuoden takaisesta vielä kokonaiskysynnän kasvua ripeämmin eli 42,6 prosenttia. Taksikaupan kaksi kärkimallia ovat alkuvuoden jälkeen Mercedes-Benzin E-sarja ja Sprinter (262 ja 196 kpl). Sprinterin markkinaosuuden kasvu on huikeat 269,8 prosenttia. Vito löytyy listan 11. sijalta 50 autolla (+ 61,3 %).

Mercedes-Benzin asema vahvistui pakettiautokaupan kolmen kärjessä

Pakettiautoissa Mercedes-Benz on kuuden kuukauden jälkeen maan 3. suosituin merkki. Yhteensä 1020 auton kokonaismyynti on lähes viime vuoden tahdissa ja markkinaosuus 12,8 prosenttia. Eroa neljänneksi sijoittuvaan Toyotaan on jo yli sata autoa. Vito jatkaa 3. kysytyimpänä pakettiautomallina (609 kpl, markkinaosuus 7,6 %). Sprinter löytyy sijalta 7 yhteensä 348 autolla ja 4,4 prosentin osuudella. Sprinterin pakettiautomyynti on 20,4 prosentin kasvussa.

Ensimmäinen 5G-verkko autonvalmistuksessa valmistuu Sindelfingeniin

Mercedes-Benzin valmistuvassa Factory 56 -tehtaassa Sindelfingenissä tullaan ottamaan käyttöön maailman ensimmäinen, autoteollisuuden tarpeisiin yksilöllisesti räätälöity sisäinen 5G-verkko. Huipputehokas tietoverkko nopeuttaa tiedonsiirtoa, kommunikointia ja digitalisoitua autonvalmistusta sekä lisää tuotannon joustavuutta ja tehokkuutta. 5G-tasoisen tiedonsiirron mahdollisuuksia sovelletaan nyt ensimmäistä kertaa koko ajan jatkuvaan autonvalmistukseen. Verkon toimittivat laitevalmistaja Ericsson ja telekommunikaatioyhtiö Telefónica Deutschland, ja sitä operoi jatkossa Mercedes-Benz.

”Nostamme tuotannon digitalisoinnin kokonaan uudelle tasolle. Paikallisen 5G-verkon avulla verkotamme yhteen koko tuotantojärjestelmämme, koneemme ja laitteemme. Se tekee tehtaistamme älykkäämpi ja tehokkaampia tulevaisuudessa ja avaa kokonaan uusia tuotantomahdollisuuksia”, Mercedes-Benzin tuotantojohtaja Jörg Burzer sanoo.


Katso myös CarBabes sivuston aiheet ja jutut!