Rekkakuski ja vedonlyönti

Ei ole mitenkään erikoinen näky, että rekkakuski tauollaan huoltoasemalla laittaa muutaman euron peliautomaattiin ajankuluksi kahvia juodessaan. Ei niillä euroilla ole suurta merkitystä, tuleeko voittoa vai ei, mutta pelaaminen vie ajatukset hetkeksi pois siitä tiestä ja liikenteestä, joten ei siitä pelaamisesta haittaakaan ole – varsinkaan jos viitsii seistä pelaamisen aikana – autossa kun ehtii kyllä sitten istua.

Mutta peliautomaaatit ovat niitä taukojen ajanvietettä ja hieman vakavammin suhtaudutaan sitten vedonlyöntikohteisiin. Niitä voivat olla yhtä lailla jääkiekko, jalkapallo, koripallo kuin vaikkapa euroviisut tai presidentinvaalit – jokaisella on omat mielenkiinnon kohteensa, eikä se kaikilla rekkamiehillä todellakaan ole välttämättä formulat tai ralli. Parhaat vedonlyöntibonukset 2024 kiinnostavat kaikkia pelaajia, ja bonuksia käytetään hyödyksi kohtuullisesti. Bonusten avulla voidaan hetkellisesti tasoittaa sitä pelaajan ja kasinon välistä etulyöntiasemaa, mutta ennenkaikkea niiden avulla kasino-operaattori antaa pelaajille jotain takaisin – markkinoi palvelujaan aktiivisesti.

Vedonlyönnin sosiaalinen näkökulma

Vedonlyönnissä on myös aina se sosiaalinen aspekti, varsinkin jos kaveri kannustaakin sitä vastustaja joukkuetta, niin sen virallisen vedon oheen voidaan aina lyödä omia vetoja, joissa häviäjä saattaa joutua vaikka juoksemaan viisi kilometriä tai käymään talvella avannossa, näitähän on nähty vaikka mitä.

Vedonlyönnissä on myös se ominaisuus, että siinä on oma merkityksensä myös tietolla, päinvastoin kuin niissä huoltamon peliautomaateissa on 100 % kyse onnesta ja sattumasta. Totta kai otteluissakin on monesti kiinni onnesta, sattuuko se veto menemään maaliin, vai kilahtaako tolpassa.

Jokainen rahapelaamisen muoto perustuu jollain tavalla aina onneen ja sattumaan, ja jokaiseen on laskettu kasinon etu, myös vedonlyöntiin. Vedonlyönnissä se nähdään otteluiden kertoimissa, ja siksi monella aktiivisemmin vedonlyöntiä harrastavalla saattaa olla pelitili useammalla vedonlyöntitoimistolla yksinkertaisesti vain siksi, että kertoimissa on välillä suuria heittoja – tämä johtuu muun muassa siitä, että kotimaisissa kohteissa aina hieman ylipelataan, eli ruotsalaiset pelaavat ruotsalaisten kotiotteluja jne. Joten parhaat kertoimet saattavat olla saatavilla ”naapurin” operaattorilta.

Nykyään kuitenkin pelit ovat kansainvälistyneet ja Euroopassa on tarjolla laaja valikoima kovia vedonlyöntitoimistoja ja niiden antamat bonukset houkuttelevat välillä kokeilemaan uusia pelipaikkoja. Samalla pelaajat tutustuvat myös uusiin palveluihin ja saattavat löytää näiltä pelisivustoilta aivan uusiakin pelimuotoja. Esimerkiksi näin 2021 iso odotusarvo on asettunut jo valmiiksi eurheiluun ja sen tulevaisuuden pelimuotoihin. Tällä hetkellä vielä pelataan pääsääntöisesti yhä pelien voittajista, mutta jatkossa varmasti tähänkin lajiin tulee muista perinteisistä lajeista tutut livevedot ja pelimuodot kehittyvät ja tarjonta laajenee entisestään.

Raskas työ – raskaat huvit

Vanha sanonta ei enää nykyaikana välttämättä pidä paikkaansa, sillä tälläkin sivustolla olemme kirjoittaneet paljon myös kuskien hyvinvoinnista, ja jaksamisesta ja oman kehon huolehtimisesta. Jos nykyäänkään kuskit eivät katso mitä syövät tai miten nukkuvat, eivätkä liiku tarpeeksi, on tuloksen ongelmia tulevaisuudessa. Vaikka autot ovat kehittyneet ja tekniikka samalla, on ihmisen keho pitkälti samanlainen kuin tuhat vuotta sitten, ainoastaan vain ravintomme on kehittynyt – osa parempaan suuntaan, ja osa huonompaan suuntaan.

Jokainen kuski itse päättää, miten huolehtii itsestään, mutta valitus ja tietous on lisääntynyt, ja sitä myöten myös kuskien keskimääräinen terveys on paremmalla tasolla kuin esimerkiksi 90-luvulla, ja tästä on hyvä rakentaa eteenpäin.

Ei ainoastaan ruusuilla tanssimista

Kaikki ei kuitenkaan ole aina vain hyvin rekkakuskien maailmassa. Siitä kirjoitti mm. YLE pari vuotta sitten. Kova kansainvälinen kilpailu laittaa eurooppalaiset rekkafirmat koville, ja kaikki eivät usko enää omiin vahvuuksiinsa, ja näin aletaan oikoa kurveja.

Kaikki vähänkään asioista tietävät voivat sanoa, että rekkakuskin ammatti ei ole niitä helpompia. Se vaatii paljon kuskilta olla yksin tien päällä, huolehtia autosta, lastista sekä itsestään.