Kuljetusyrityksen työntekijät saavat päivittäin arvosanan ajotavastaan ja kisaavat keskenään siitä, kuka on ajanut taloudellisimmin.
Data ja äly ovat nykyään arkipäivää yritysten tuotekehityksessä lähes kaikilla liiketoiminta-alueilla. Myös kuorma- ja linja-autoja valmistavalla Scanialla valtaosa palveluista hyödyntää tänä päivänä ajoneuvoista kerättyä dataa ja etäyhteyttä.
– Ilman dataa on tänä päivänä vaikea kehittää tuotteita tai palveluita. Mitä enemmän kerättyä tietoa on, sitä paremmin on mahdollista kehittää esimerkiksi asiakaspalvelun laatua, panostaa tuotekehitykseen tai luoda asiakkaiden liiketoimintaa parantavia palveluita, sanoo Scanian FMS tuotepäällikkö Jenna Metsola.
Dataa voivat hyödyntää myös palveluiden ja tuotteiden käyttäjät. Osana etäyhteyspalveluitaan Scania tarjoaa kaikille asiakkailleen maksuttomasti rajoitetun Fleet Management System, eli FMS-monitoripalvelun, johon kuuluu viikoittainen raportti muun muassa ajoneuvojen kulutuksesta, ajetuista matkoista ja joutokäynneistä.
Yritykset voivat myös ostaa käyttöönsä laajemmin dataa hyödyntävät seurantapalvelut, jonka kautta ne pääsevät seuraamaan ajoneuvokohtaisia reittejä, kulutusta ja kuljettajien ajotapaa. Palveluiden käyttöönotto hyödyttää kuljetusyrityksiä monilla osa-alueilla, kuten säästämään polttoaine- ja huoltokustannuksissa ja parantamaan kuljettajien työssä viihtymistä.
Säästöt ja päästöt
Scanian FMS-palveluiden avulla yritykset voivat seurata päivittäin ja kuljettajakohtaisesti autojen kulutusta, päästöjä ja ajotapaa. Tämä on arvokasta tietoa, kun pyritään taloudellisempaan, kalustoa säästävämpään ja vähäpäästöisempään ajoon.
– Polttoainesäästöt taas ovat suoraan verrannolliset kaluston huoltotarpeeseen, sillä taloudellinen ajotapa säästää myös ajoneuvoja, Metsola huomauttaa.
Painotuotteiden ja varaosien kuljetuksiin erikoistuneella Pohjola Logisticsilla on FMS-palveluiden myötä saatu muun muassa huomattavat säästöt polttoainekustannuksissa. Pohjola Logistics on pitkäaikainen Scanian asiakas. Se otti FMS-palvelut käyttöönsä ensimmäisten joukossa noin kolme vuotta sitten.
– Meillä polttoainekustannukset ovat suoritteeseen nähden hyvin alhaiset, kun ottaa huomioon ajomäärämme. Ajoneuvoillamme ajetaan noin 240 000 – 260 000 kilometriä vuodessa, joten jo pieni parannus taloudellisuudessa näkyy nopeasti säästöinä, yrityksen liikennöinnistä vastaava Tommi Pohjola kertoo.
Huoletonta huoltoa
Huoltojen ennakoitavuus paranee etäyhteyspalveluiden avulla. Asiakkaille päin se näkyy pienempinä huoltokustannuksina ja ajansäästönä.
– FMS kertoo reaaliaikaisen kilometrilukeman, joten huollot ja katsastukset saadaan optimoitua juuri oikeaan aikaan, sanoo Scanian Tampereen toimipisteen asiakaspalvelupäällikkö Tuure Vehmasmäki.
Ajoneuvon toimintatieto-analyysin avulla pystytään tarkastamaan esimerkiksi reaaliaikainen jarrupalojen ja kytkimen kuluneisuus tai piirturin kalibroinnin vanheneminen etänä, ilman käyntiä korjaamolla. Korjaamo voi asiakkaan suostumuksella lukea ajoneuvon mahdolliset virhekoodit etänä ja analysoida niitä.
– Etäyhteyden avulla saadaan ennakoitua tulevaa korjausta resurssien ja osatarpeiden kautta. Näin ollen asiakas saa autonsa käyttöön mahdollisimman nopeasti ja ajoneuvon käyttöaste pysyy maksimaalisena, Vehmasmäki kertoo.
Etäyhteyden myötä uusiin kuorma-autoihin on mahdollista tehdä perinteisen, kilometrimäärään sidotun huoltosopimuksen sijaan auton kuormitukseen ja käyttöön perustuva mukautuva huoltosopimus.
Pohjola Logisticsilla etäyhteys on pienentänyt huoltokustannuksia ja parantanut huoltojen ennakointia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli kun ajaminen taloudellisesti on seurantapalvelujen myötä parantunut autojen huollon tarve vähenee.
– Ajoneuvot keskustelevat itse Scanian kanssa ja huoltokoordinaattorit ovat meihin päin yhteydessä, kun huollon tarvetta ilmenee, Pohjola kiittelee.
Turvaa ja tehokkuutta
Seurantapalveluiden avulla kuljetusyritysten työnjohto pysyy jatkuvasti kartalla siitä, missä autot liikkuvat.
– Meillä ajoneuvoille on määritelty alueet, joilla ne operoivat, ja järjestelmä varoittaa heti, jos joku ajoneuvoista on jossain, missä sen ei pitäisi olla. Tämä on tärkeä turvallisuustyökalu nykyaikana, Pohjola kuvailee.
– Reaaliaikaiset sijainnit lisäävät turvallisuutta myös silloin, kun on esimerkiksi kyseessä arvokas kuljetus, Scanian Jenna Metsola lisää.
Halutessaan yritys voi antaa kuljettajille mahdollisuuden nähdä toistensa sijaintitiedot, mikä helpottaa esimerkiksi vuoronvaihtoa. Pohjola Logisticsille tämä on tärkeä ominaisuus, sillä työskentely tapahtuu pääosin öisin ja kuljettajavaihdot tehdään Tampereella.
– FMS-palvelut helpottavat huomattavasti työnjohtoa ja kuljetusten optimaalista suunnittelua, Tommi Pohjola kertoo.
– Kuljettajien kannalta työn mielekkyyttä lisää se, että he voivat seurata kännykän kautta kotisohvalta, milloin ajoneuvo on lähestymässä vaihtopaikkaa ja ajoittaa oman lähtönsä sen mukaan. Ei tarvitse talvipakkasilla puolen yön aikaa odotella turhaan vaihtopaikalla.
Panostus kuljettajien hyvinvointiin
Scanian FMS-palvelut tarjoavat kuljettajille mahdollisuuden seurata omaa ajoaan Scania Fleet -mobiilisovelluksen kautta ja kehittyä työssään. Järjestelmä antaa heille päivittäin arvosanat ajotavasta ja sen taloudellisuudesta ja tarvittaessa vinkkejä siitä, miten kuljettajat voisivat parantaa pisteitään esimerkiksi ennakoinnin avulla. Tarvittaessa järjestelmän keräämiä tietoja voidaan käydä läpi kuljettajakoulutuksissa.
Pohjola Logisticsilla tämä mahdollisuus on saanut aikaan hyväntahtoista kilpailua kuljettajien keskuudessa.
– He ovat erittäin kiinnostuneita seuraamaan omaa ajotapaansa ja tekemään parannuksia, jotta saisivat paremmat pisteet. Kyllä sitä aina seurataan mielenkiinnolla, että ketkä pääsevät kärkikolmikkoon, Tommi Pohjola kertoo.
Arviointi perustuu Scanian suhteellisen ajotavan arviointiin. Kaikki kuljetukset eivät ole täysin vertailukelpoisia keskenään, joten esimerkiksi Helsingin keskustassa ja metsämaastossa eri painoisilla kuormilla ajavia kuljettajia ei voi suoraan verrata toisiinsa.
– Scanian kokoisella yrityksellä on suuri määrä datamassaa taustalla. Meillä on tällä hetkellä maailmalla yli 500 000 etäyhteydellä varustettua ajoneuvoa, joista kertyvän datan avulla voidaan muodostaa analyysi kuljettajien ajotavoista suhteessa muihin vastaavanlaisessa ympäristössä ajaviin kuljettajiin, Metsola selittää.
Ajon ennakointi on FMS-palveluiden avulla helpompaa, mikä vähentää työn kuormittavuutta, auton kulumista ja toisaalta auttaa kuljettajia parantamaan pisteitään. Ajoneuvot esimerkiksi tunnistavat edessä olevat mäet ja niiden korkeudet noin kolmen kilometrin säteellä.
– Mäkisessä maastossa auto mukauttaa nopeuden ja hyödyntää rullausta niin, että selvitään mahdollisimman vähillä vaihteiden vaihdoilla ja jarrutuksilla, Metsola kuvailee.
Mobiilisovelluksen ja etäyhteyden avulla kuljettajat voivat myös esimerkiksi kytkeä ohjaamon ja moottorin lämmittimet päälle ennen ajon alkua ja lähettää nopeasti kuvallisia raportteja tien päällä ilmenevistä vioista.
Tommi Pohjola kokee, että Scanian etäyhteyspalvelut tarjoavat kuljettajille monia mahdollisuuksia työn mielekkyyden lisäämiseen.
– Totta kai se vaatii sen, että on kuljettaja itse on kiinnostunut hyödyntämään näitä palveluita ja seuraamaan ja kehittämään omaa ajotapaansa.