Tästä et ole kuullut mitään – Scanian täyssähköauto yllättää hiljaisuudellaan

Scanian täyssähköinen 25P jakeluauto yllättää hiljaisuudellaan. Espoolaisen kuljetusliike Rane Logisticsin ensimmäinen täyssähköinen Scania on yllättänyt sekä yrittäjän, että kuljettajan äänettömällä tehokkuudellaan. Ensimmäisen kahden viikon käyttökokemusten jälkeen yrittäjä Rauno Sapelson on yllättynyt pelkästään positiivisella tavalla.

Talven jäljiltä purkupaikalle vielä jäänyt hiekoitushiekka rapisee renkaiden alla, kun Rane Logistics Oy:n ensimmäinen täyssähköinen Scania 25P saapuu purkupaikalle Pitäjänmäelle. Peruutussummerin piipitys varoittaa kun ajoneuvo peruuttaa purkupaikalle, mutta muuta ei sitten kuulukaan. Suomen ensimmäinen täyssähköinen Scania 25P työskentelee jo täydellä tohinalla Pääkaupunkiseudulla panimotuotteiden jakelutehtävissä.

Sähköauton käytön huolellinen suunnittelu on tärkeää

Rauno Sapelson suunnitteli ensimmäisen täyssähköauton hankintaa huolella. Yhdessä Scanian kanssa tehdyt käyttöanalyysit osoittivat, että heillä panimotuotteiden ajoon riittää Scanian viisi akkuinen versio, jonka toimintamatka täydellä latauksella on noin 150 kilometriä. Scania Suomi toimitti Rane Logisticsille auton lisäksi myös heidän käyttöön soveltuvan latauslaitteen. ”Meidän ajoreiteillä akkujen lataus on riittänyt hyvin. Tämä on täysikokoinen 18-tonninen kuorma-auto ja auton hyötykuorma on yli 8 tonnia. Kyytiin saadaan isompi kuorma kuin aiemmin pienemmän kokonaispainon autolla ajettaessa.” kertoo yrittäjä Rauno Sapelson.

Sähköistymisessä tärkeää on suunnitella akuston käyttö ja lataus oikein. Rane Logisticksin Scanian akut ladataan aina yön aikana hidaslatauksella täyteen. Ensimmäisten reittien jälkeen akustossa on vielä reilusti varausta jäljellä. Palautustuotteiden purkamisen ja uuden kuorman lastaamisen yhteydessä ajoneuvoa ladataan isommalla teholla ja sen jälkeen akussa on taas latausta riittävästi seuraavalle jakelulenkille.

Hiljaisuus ja tehokkuus käytössä yllätti

Rane Logistics vaikuttui täyssähköisen auton hiljaisuudesta jo ensimmäisten koeajojen aikaan ennen auton hankintaa. Käytännön työssä hiljaisuus ja tehokkuus hämmästytti vielä enemmän. ”Auton teho on käytännön työssä hyvinkin riittävä isoillakin kuormilla. Ajaminen on miellyttävää ja esimerkiksi kun purimme kuormaa laivalle, vastaanottaja ihasteli hiljaisuutta.” kertoo Rauno. Matkustajalautoille panimotuotteiden kuormat puretaan autokannen kautta ja metallisessa ympäristössä normaali moottorin ääni tehostuu. Lisäksi täyssähköauto on täysin lähipäästötön, eikä pakokaasua tule autokannelle lainkaan.

Kuljettajalle hiljaisuus tuo ajomukavuutta

Kuljettaja Joonas on erittäin tyytyväinen uuteen Scaniaansa. Äänettömyys ja Scanian mahtava ajettavuus ovat vakuuttaneet hänet täysin. ”Ajoin aiemmin 2007 vuosimallin dieselautolla ja nyt minulla on uusi Scania. Äänettömyys, teho ja auton hieno ajettavuus ovat aivan eri maailmasta.” ihastelee Joonas. ”Latauksessa laitetaan vain piuha kiinni. Enää ei haise hanskat naftalle eikä AdBluetakaan tarvitse tankkailla.” myhäilee kuljettaja tyytyväisenä.

Sähköistyminen jakeluliikenteessä on tulevaisuutta

Yrittäjä Rauno Sapelsonin mielestä jakeluliikenteen sähköistymiselle ei ole mitään esteitä. Ensimmäiset kaksi viikkoa ovat jo osoittaneet, että täyssähköinen Scania on erinomainen valinta. ”Muutaman vuoden sisällä täyssähköisiä autoja tulee jakeluliikenteeseen. Tällaisen auton käytölle ei ole mitään esteitä.” toteaa Rauno Sapelson. ”Toivottavasti meillekin tulee toinen sähköauto mahdollisimman pian.” Rauno lisää.

Lue lisää Scanian täyssähkökuorma-autosta ja muista sähköistymisen ratkaisuista:

https://www.scania.com/fi/fi/home/products/attributes/electrification.html