Marketing options
Management CNC Carnival News Company Ltd
Haku

Laatukuljetuksia liikenteessä

Maakuljetusten erikoissivusto uusiutuu kevään 2019 aikana.

Laatukuljetuksia liikenteessä

Maakuljetusten erikoissivusto uusiutuu kevään 2019 aikana.

Liikenne ja Suomi

Suomen liikenne kehittyy hitaasti, koska olemme pieni maa ja rakentaminen on kallista. Suomessa on jo pitkälti vanhentuneet tiet, vähän lentokenttiä ja kohtuullinen rataverkko. Suomen liikennetilastot

Palveluksessanne

Yrityksiä, jotka tuottavat palveluita tieliikennekuljetuksiin. Jos haluat omat yrityksesi listaukseen, ota yhteyttä sähköpostitse suoraan ylläpitoon info@carnivalnews.net - ja samalla voitte laittaa meille tulemaan tiedotteita ja

Sääntösuomi

Suomi on täynnä erilaisia sääntöjä, aivan kuten on kaikkialla muuallakin. Tälle sivustolle lisäämme vähitellen erilaisia liikenteeseen liittyviä sääntöjä, joita tulee vastaamme. Ajoneuvojen tekniset vaatimukset ovat

Kesä ratissa – ammattikuskit tietävät missä on parhaat pysähdyspaikat

Rekkakuskin tavallinen työpäivä alkaa rattiin tarttumalla. Kilometrejä kertyy, kun ammattilainen kuljettaa lastia ympäri maata lännestä itään ja etelästä pohjoiseen. Kyytiin lastattujen tavaroiden liikkuessa Suomen halki myös moni valtatie pysähdyspaikkoineen tulee tutuksi. Kuljetusalan lainmääräämät tauot ovat tiukkoja. Noin 4,5 tunnin ajon jälkeen tulee pitää 45 minuutin tauko, vaikka kohde olisi jo lähellä. Asetuksesta ei ole lipsuminen, sillä poliisit tarkistavat piirturin kirjaamat ajotunnit. Jos tulosteesta ilmenee, ettei lakisääteisiä taukoja ole noudatettu, on kortti vaarassa joutua hyllylle. Tämä olisi ammatikseen ajavan työntekijän tai itsenäisen yrittäjän näkökulmasta katastrofaalista. Asianmukainen tauotus pitää paitsi raskaan liikenteen ammattilaisten aistit valppaana, myös tekee heistä kauniimpien maisemien ja hyödyllisiminpien...

Lue lisää ›

DAF XF: vuoden kalustokuorma-auto 2020

Toinen kerta peräkkäin, kolmas kerta viidessä vuodessaDAF XF on saanut vuoden kuorma-auton palkinnon arvostetussa Motor Transport Awards -kilpailussa jo toista vuotta peräjälkeen. Voitto on XF-sarjan kolmas viidessä vuodessa, ja se edustaa DAF:n vuoden 19:ttä kalustokuorma-autojen sarjan palkintoa sen jälkeen, kun ensimmäiset Motor Transport Awards -palkinnot jaettiin vuonna 1986. Vuoden kalustokuorma-auton valitsee raati, joka koostuu vaikutusvaltaisista kuljetusalan toimijoista. Palkinto lukeutuu Ison-Britannian kuljetusalan tärkeimpiin. DAF XF sai kiitosta erinomaisesta hinta–laatu-suhteesta, parhaasta mahdollisesta tuesta sekä houkuttelevuudesta kuljettajalle. Muista ominaisuuksista mainittiin erinomainen polttoainetehokkuus, osien hyvä saatavuus ja alhaiset huoltokustannukset. Markkinoiden johtava käytettävyysaika Palkinto on lisätodiste siitä, että XF on monien johtavien kalustokuorma-autoalan toimijoiden ensisijainen...

Lue lisää ›

IVECO esitteli kahdeksannessa Gasnam-konferenssissa visionsa maakaasusta ja vaihtoehtoisesta käyttövoimasta kuljetusalalla

IVECOn brändijohtaja Thomas Hilse piti puheenvuoron kahdeksannessa Gasnam-konferenssissa. Hän painotti, kuinka ”IVECOn tie hiilineutraaliuteen alkaa maakaasusta ja etenee LNG-kaasun (joka toimii siltana vedyn käyttöön) ja bio-LNG:n (laukaiseva tekijä) kautta lopulliseen päämääräänsä: täydelliseen valikoimaan vihreän liikkuvuuden ratkaisuja.” IVECO osallistui kahdeksanteen Gasnam-konferessiin – Green Gas Mobility Summit -kokoukseen. Vuosittaisessa tilaisuudessa alan ammattilaiset ja journalistit kohtaavat keskustellakseen luonnollisen ja uusiutuvan kaasun käytöstä Espanjassa ja Euroopassa. Gasnam on järjestö, joka edistää luonnollisen ja uusiutuvan kaasun (biometaani ja vety) käyttöä tieliikenteen ja merenkulun polttoaineena Espanjassa ja Portugalissa. Järjestöllä on parhaillaan 135 jäsentä useilta eri aloilta: energia-alalta, autoalalta, tekniikan alalta, jälleenmyyjien alalta, kuljetusalalta ja eri instituutioista. Yli 20...

Lue lisää ›

SKAL budjettiriihestä: Liikenteen verotuksen uudistamisella kiire

Valtion budjettiesitys vuodelle 2021 ei sisällä selkeää viestiä siitä, miten liikenteen verouudistus tehdään kilpailukykyä tukevalla tavalla. Tavoitteena tulee olla tehokas, viennin kilpailukykyä tukeva logistinen järjestelmä ja uusiutuvien polttoaineiden suosiminen. Tavoitteeseen nähden poliittinen päätöksenteko kulkee pahasti jälkijunassa, toteaa kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL. Budjettiesityksestä puuttuu ammattibiodiesel, jonka käyttöönotto alentaisi kuljetuskustannuksia ja lisäisi uusiutuvan dieselin käyttöä. Ammattibiodiesel tarvitaan, jotta Suomen vienti ja suomalaiset kuljetusyritykset pystyvät kilpailemaan eurooppalaisilla markkinoilla ympäristöä säästäen. Kyseessä on EU:n hyväksymä polttoaineveron palautusjärjestelmä (professional diesel), jonka avulla jäsenvaltiot voivat palauttaa kuljetusyrityksille polttoaineveroja. Mallin avulla parannetaan logistiikan kilpailukykyä ja turvataan kaupan ja teollisuuden toimintamahdollisuuksia. Ammattibiodieseliin liittyvä selvitystyö kuuluu hallitusohjelmaan ja SKAL odottaa,...

Lue lisää ›

Miten jaksaa viikosta toiseen

Matti Esko on laulanut itsensä monen suomalaiseen mieliin rekkamies laulullaan, jossa kerrotaan kuskeista, jotka ajavat suomalaisilla teillä. Suomi on iso maa, jossa on kohtuullisen pitkät välimatkat, ja paljon tavaraa liikkuu teillä - joten Suomessa on myös paljon rekkakuskeja. Ennen ajettiin jopa enemmän kuin nykyään, mutta myös enemmän oman terveyden uhalla ja muiden liikenteessä olijoiden. Nykyään erilaiset työaika- ja ajoaikamääräykset rajoittavat vähän ajamista, mutta kuitenkin kyseessä on rankka ja yksinäinen ammatti, joka vaatii kuskeilta myös itsestään huolehtimista, tai työikä jää odotettua lyhyemmäksi. Ei siitä omasta hyvinvoinnista ole pakko puhua Raavaille miehille omasta hyvinvoinnista puhuminen voi olla vaikeata, mutta se ei tarkoita...

Lue lisää ›

Suomen liikenne ja autot

SUZUKI JIMNY TULEE TAKAISIN – NYT PAKETTIAUTONA Vähän aikaa myynnistä poissa ollut Suzuki Jimny tekee paluun Euroopan markkinoille. Nyt se on kaksipaikkainen pakettiauto ja samalla luokkansa ylivoimaisesti halvin nelivetoinen. Varusteiltaan ja olemukseltaan Jimny LCV sopii erinomaisesti maastoajoon. Nykyinen Suzuki Jimnyn neljäs sukupolvi esiteltiin kaksi vuotta sitten Euroopassa ja Suomessa. Siitä tuli heti niin suuri menestys, ettei tehdas pystynyt valmistamaan autoja läheskään niin paljon kuin eurooppalaiset olisivat halunneet. Omaa Jimnyä joutui odottamaan pitkän aikaa. Euroopassa henkilöautojen päästömääräykset ovat kiristyneet nopeaan tahtiin, mikä johti Jimnyn myynnin lopettamiseen. Aidon maasturin kulutus ja hiilidioksidipäästö aiheuttivat Suzukille vaikeuksia EU:n määräämän päästörajan alittamisessa. Lue juttu loppuun kokonaan autot...

Lue lisää ›

Suomen ensimmäiset sarjavalmisteiset MAN-täyssähkökuorma-autot jakelukäyttöön K-ryhmässä

K-RYHMÄN TIEDOTE 16.9. klo 12.00 K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi täyssähkökuorma-autoa, jotka ovat ensimmäiset Suomeen rekisteröidyt MAN:n piensarjavalmistamat sähkökuorma-autot. Uudet sähkökuorma-autot kuljettavat rakennustarvikkeita työmaille ja elintarvikkeita K-ruokakauppoihin pääkaupunkiseudulla. Sähkökuorma-autot ovat osa K-ryhmän tavoitetta vähentää päästöjään ja olla hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä Toinen uusista täyssähkökuorma-autoista on päivittäistavarakaupan käytössä ja toinen rakentamisen ja talotekniikan ketjujen K-Raudan ja teknisen tukkukaupan Onnisen käytössä. Molemmat liikennöivät pääkaupunkiseudulla. ”Logistiikan osuus kokonaispäästöistämme on noin 30 prosenttia, joten on selvää, että logistiikalla on merkittävä rooli erityisesti hiilineutraalin tulevaisuuden rakentamisessa. Haluamme rohkeasti kokeilla erilaisia tapoja logistiikan päästöjen pienentämiseksi ja siksi pilotoimme nyt täyssähkökuorma-autoja. Kuorma-autot ovat Suomessa ensimmäisiä laatuaan ja toinen niistä on samalla myös...

Lue lisää ›

Polttokennot tarjoavat hiilineutraalia voimansiirtoa pitkän matkan liikkumiselle tulevaisuudessa

Vetytalouteen vahvasti uskovan Boschin näkemyksen mukaan polttokennot ovat avainasemassa raskaan liikenteen sähköistämisessä. Sähköinen liikkuminen kehittyy nopeasti ja sillä on tärkeä rooli liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Mutta kuinka taloudellista on liikuttaa raskaita, yli 40-tonnisia kuormia kuljettavia yhdistelmäajoneuvoja pitkiä matkoja pelkällä akkusähköllä, kun otetaan huomioon sähkömoottorien vaatimien akkujen paino, pitkät latausajat sekä nykypäivän akustojen rajallinen kantama? Jopa 40-tonniset yhdistelmät voivat lähitulevaisuudessa kulkea yli tuhat kilometriä täysin sähkötoimisesti. Uusiutuvista lähteistä tuotetulla vedyllä käytettävät polttokennot ja niillä sähköistettävät voimansiirtolinjat mahdollistavat ilmastoneutraalin tavaroiden ja raaka-aineiden kuljettamisen. Bosch ottaa ensimmäiset askeleet tähän suuntaan kehittämällä polttokennovoimansiirtoa ensisijaisesti keskittyen kuorma- ja yhdistelmäajoneuvoihin, ja yrityksen on tarkoitus aloittaa tuotanto vuosina...

Lue lisää ›

Tieliikenteen ilmastopäästöt nopeammin alas ‒ Neste ja kuljetusalan kumppanit edistävät uusiutuville polttoaineille uutta veromallia Suomeen

Neste, yhdessä kuljetusalan etujärjestö SKAL ry:n, Postin, DB Schenkerin ja Niemi Palveluiden kanssa, on torstaina 10.9.2020 esittänyt hallitukselle ehdotuksen, jossa Ruotsissa käytössä oleva biopolttoaineiden verotusmalli tulisi käyttöön myös Suomessa. Toteutuessaan yli jakeluvelvoitteen kulutettavat korkeasekoitteiset* uusiutuvat polttoaineet voitaisiin jatkossa myydä ilman valmisteveroa. Ehdotuksella Neste ja kumppanit pyrkivät osaltaan vaikuttamaan koko Suomen tieliikenteen ilmastopäästöjen nopeampaan vähentämiseen.       “Biopolttoaineet ovat tärkeä keino vähentää tieliikenteen ilmastopäästöjä, ja jakeluvelvoitteen myötä vuosittain entistä suurempi osuus Suomessa myydystä polttoaineesta sisältää uusiutuvaa polttoainetta. Nykyinen verotus ei kuitenkaan kannusta myymään korkeasekoitteisia uusiutuvia polttoaineita yli jakeluvelvoitteen. Siksi esitämme uutta veromallia, jossa jokainen yksittäinen kuluttaja, yritys ja kunta voisi...

Lue lisää ›

Aktiivinen ja kattava onnettomuustutkinta varmistaa kuorma-autojen turvallisuusteknologian jatkuvan kehittymisen

Olipa vastapuoli liikkeellä autolla, polkupyörällä tai kävellen, kuorma-auton kanssa tapahtuva liikenneonnettomuus johtaa helposti vakaviin seurauksiin osapuolten koko- ja painoeron takia. Vaikka vastapuoli olisi toinen kuorma-auto, kolari on usein vakava. Mercedes-Benz Trucksin lähtökohta onkin aina ollut se, että tällaiset onnettomuudet pitää voida mahdollisuuksien mukaan välttää kokonaan, tai ainakin niiden seurauksia pitää kyetä lievittämään tuntuvasti. Tämän varmistamiseksi kuorma-autoihin kehitetään koko ajan uusia avustin- ja turvajärjestelmiä samaan aikaan, kun jo toimivien järjestelmien tehoa ja vaikutusta pyritään parantamaan. Keskeistä osaa näyttelee Daimlerin hyötyajoneuvoryhmän onnettomuustutkimuskeskus, joka analysoi raskaan liikenteen kolareita sekä kehittää ja parantaa raskaiden ajoneuvojen aktiivisia ja passiivisia turvallisuusratkaisuja. ”Tutkimustyömme on välttämätöntä, jotta voimme...

Lue lisää ›