
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n tuorein kuljetusbarometri, joka toteutettiin touko-kesäkuussa 2025, paljastaa merkittäviä muutoksia kuljetusyritysten investointisuunnitelmissa. Erityisesti kiinnostus vaihtoehtoisiin käyttövoimiin on selvässä kasvussa, mikä heijastaa alati kiristyviä ympäristövaatimuksia ja yritysten pyrkimyksiä kohti kestävämpää tulevaisuutta. Vaikka dieselkäyttöinen kalusto pitää edelleen pintansa valtaosassa investoinneista, biokaasun ja sähkön osuus kasvaa vauhdikkaasti. Tämä kehityssuunta on linjassa laajemman yhteiskunnallisen ja taloudellisen murroksen kanssa, jossa ympäristöystävällisemmät ratkaisut nousevat yhä tärkeämpään asemaan niin kuluttajien kuin yritystenkin arvomaailmassa.
Barometrin tulokset osoittavat, että seuraavan neljän kuukauden aikana autoihin investoivista yrityksistä peräti 18 prosenttia suunnittelee hankkivansa kaasukäyttöistä kalustoa, ja seitsemän prosenttia on puolestaan suuntaamassa investointejaan sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin. Tämä on merkittävä muutos, sillä vielä hiljattain perinteiset polttoaineet dominoivat markkinoita lähes yksinomaan. Vaikka 90 prosenttia yrityksistä kohdistaa edelleen autoinvestointinsa joko kokonaan tai osittain dieseliin, osoittaa vaihtoehtoisten käyttövoimien osuuden kasvu selkeää suunnanmuutosta alalla. Kuljetusyritykset vastaavat näin paitsi lainsäädännöllisiin paineisiin myös asiakkaiden odotuksiin, jotka korostavat yhä enemmän vihreitä arvoja ja hiilijalanjäljen pienentämistä.
Investointihalukkuus ja kaluston ikääntyminen
SKALin kuljetusbarometriin 2/2025 vastanneista 413 kuljetusyrityksestä 29 prosenttia ilmoitti aikovansa investoida seuraavan neljän kuukauden aikana. Vaikka investointeja tekevien osuus pieneni vain prosenttiyksiköllä vuoden 2025 alussa tehdystä barometristä, pidemmällä aikajaksolla tarkasteltuna investointiaikeet ovat tällä hetkellä keskitasolla. Tämä on huolestuttava merkki, sillä taloudellinen epävarmuus voi hidastaa uusien ja tehokkaampien ajoneuvojen hankintaa, mikä puolestaan vaikuttaa koko kuljetusalan kilpailukykyyn. Alan on kyettävä uudistumaan ja investoimaan, jotta se voi vastata tulevaisuuden haasteisiin ja säilyttää asemansa Suomen talouden veturina.
SKALin johtaja Petri Murto toteaa, että kuljetusyritysten investointiaikeiden tasoa voidaan pitää kohtuullisena vallitseva epävarmuus huomioituna. Murto kuitenkin muistuttaa, että kuorma-autojen ensirekisteröintien määrä Suomessa on laskenut yli 20 prosentilla vuositasolla mitattuna. Tämä kehitys johtaa väistämättä kuljetuskaluston keski-iän kasvamiseen, mikä voi heikentää logistiikan tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Jotta alan kehittyminen voidaan varmistaa, on ensiarvoisen tärkeää turvata kuljetusyritysten investointikyky ja rahoituksen saanti eri keinoin. Tämä edellyttää niin valtion tukea kuin pankkienkin joustavuutta rahoitusratkaisuissa.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien nousu
Kuljetusbarometrin tulokset vahvistavat, että kuljetusyritykset suuntaavat investointejaan yhä useammin vaihtoehtoisiin käyttövoimiin. Erityisen voimakasta kasvu on ollut aikeissa investoida biokaasukäyttöisiin autoihin. Vastaajista merkittävä 18 prosenttia aikoo seuraavan neljän kuukauden aikana hankkia auton, jonka käyttövoimana on paineistettu tai nesteytetty biokaasu. Tämä osoittaa, että yritykset näkevät biokaasun varteenotettavana ja kustannustehokkaana vaihtoehtona dieselille, ja että biokaasun jakeluverkoston kehittyminen on kannustanut yrityksiä siirtymään puhtaampiin ratkaisuihin. Sähkökäyttöisen kaluston osalta seitsemän prosenttia barometriin vastanneista suunnittelee hankintoja seuraavan neljän kuukauden aikana, mikä viestii myös sähköistymisen vähittäisestä yleistymisestä raskaassa liikenteessä.
Vaikka 90 prosenttia vastaajista suuntaa investointinsa yhä kokonaan tai osittain dieselkäyttöiseen kalustoon, vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvava osuus on selkeä trendi. Tämä ei ainoastaan vastaa ympäristötavoitteisiin, vaan voi myös tarjota yrityksille kilpailuetua tulevaisuudessa. Uudet teknologiat ja puhtaammat käyttövoimat voivat vähentää käyttökustannuksia pitkällä aikavälillä ja parantaa yritysten imagoa vastuullisina toimijoina. Kuljetusalan on jatkettava investointeja uusien teknologioiden kehittämiseen ja käyttöönottoon varmistaakseen sen roolin kestävän kehityksen edelläkävijänä.
Rahoitusratkaisujen kehitys
Kuljetusbarometrissa selvitettiin ensimmäistä kertaa yritysten investointitapoja, ja tulokset osoittavat mielenkiintoisen muutoksen. Vastausten perusteella uuden auton hankkimisessa Leasing-sopimus on jo hieman suositumpaa kuin auton hankkiminen niin sanotusti yrityksen omaan taseeseen. Tämä viittaa siihen, että yritykset etsivät joustavampia ja riskittömämpiä tapoja rahoittaa kalustohankintojaan. Leasing-sopimukset tarjoavat usein mahdollisuuden uusia kalustoa säännöllisesti ilman suuria kertainvestointeja, mikä on houkutteleva vaihtoehto epävarmassa taloustilanteessa. Tämä rahoitustavan muutos voi edesauttaa alan uudistumista ja investointien tekoa, vaikka suora omistaminen vähenisikin.
Yhteenveto ja tulevaisuuden näkymät
SKAL Kuljetusbarometri 2/2025 tarjoaa arvokasta tietoa kuljetusalan nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä. Vaikka investointihalukkuus on pysynyt kohtuullisena taloudellisesta epävarmuudesta huolimatta, on ensirekisteröintien lasku ja kaluston keski-iän nousu selkeä huolenaihe. Samanaikaisesti kiinnostus vaihtoehtoisiin käyttövoimiin, erityisesti biokaasuun ja sähköön, on selvästi kasvussa, mikä osoittaa alan sitoutumista kestävään kehitykseen. Leasing-sopimusten suosion kasvu rahoitusmuotona alleviivaa tarvetta joustaville ja innovatiivisille ratkaisuille, jotka tukevat kuljetusyritysten investointikykyä ja varmistavat alan elinvoimaisuuden tulevaisuudessa.
SKAL Kuljetusbarometri 2/2025 toteutettiin toukokuun ja kesäkuun välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 413 jäsenyrittäjää eri suoritealoilta ja eri puolilta Suomea. Koko barometrin pääset lukemaan täällä.
Kaikki SKALin tähän mennessä julkaisemat Kuljetusbarometrit löydät täältä.