Kuljetusalan uudet tuulet 2022

Tämä alkuvuosi on ollut kuljetusalalla, kuten monelle muullekin alalla täynnä vastoinkäymisiä. Juuri kun maailma ja Suomi alkoi avautua koronan käsittelystä, puhkesi Euroopassa sota Ukrainassa, jonka seurauksena koko Eurooppaa kohtasi energiakriisi. Kriisin seurauksena kuljetusalan kulut ovat huimassa nousussa, eikä suoranaista ratkaisua ole. Osa on kiirehtinyt sähköautoista ratkaisua, mutta mikä on todellinen tilanne?

Kuljetusala vaatii investointeja. Autot eivät kulje ikuisesti, ja uusimmat eurooppalaiset ideat ja säännöt energiatehokkuudesta ja luonnosta ovat viemässä kuljetusalan kohti uudenlaisia ”polttoaineita” ja energialähteitä. Nykyisessä tilanteessa yrittäjät joutuvat jo miettimään yrityksen taloudellista tilannetta aivan uudelta kantilta, ja siksi on hyvä tietää että esimerkiksi Pikavippi24.com sivuston lainatarjoukset ja vertailut ovat nykyään saatavilla yksityisten henkilöiden lisäksi myös yrityksille. Kuten yksityisellä puolella, myöskään yritysten lainavertailuissa pelkkä hakeminen tai tarjousten saaminen ei edellytä yhdenkään tarjouksen hyväksymistä, mutta se antaa mahdollisuuden tarkastella omia mahdollisuuksia monipuolisesti – on sitten kyse uudesta investoinnista, korjaustarpeista tai muusta äkillisestä rahatarpeesta.

Skal julkaisi kuljetusbarometrin helmikuussa

Tuoreen SKAL Kuljetusbarometrin perusteella tavaraliikenteen käyttövoimat eivät ole mullistumassa. Peräti 85 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että tankkaus- ja latausinfrastruktuurin puutteet estävät investoinnit vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävään kalustoon. Lähes yhtä moni pitää hankintatukia riittämättöminä kannustimina ja arvioi, että investointi vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ei olisi taloudellisesti kannattavaa tuista huolimatta. 

– Heikko kannattavuus ja kuljetuksista maksettava hinta alentavat investointikykyä eivätkä kannusta yrityksiä laajamittaiseen käyttövoimamuutokseen. Kannustamme kuitenkin yrityksiä hyödyntämään hankintatukia, varsinkin jos niiden asiakkaat näkevät investoinnin edut ja ovat valmiita osallistumaan kustannuksiin, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.  

Vuoden 2021 lopussa liikennekäytössä oli noin 94 800 kuorma-autoa. Näistä dieselkäyttöisiä oli 92 000 (97 %), kaasukäyttöisiä 300 (0,3 %) ja sähkökäyttöisiä 9 kappaletta. 

Kuljetusbarometrin 12. tammikuuta julkaistun osion perusteella kuljetusyritysten kannattavuusodotukset ovat laskeneet hälyttävän alas. Kannattavuutta alentavat erityisesti ennätyskorkeat polttoainekustannukset, mutta myös esimerkiksi kaluston huolto on kallistunut komponenttipulan vuoksi, paljastaa Kuljetusbarometri.  

Polttoainetehokkuus painaa vaa’assa, kuljetusyrityksissä tehdään jatkuvia ilmastotekoja 

Polttoaineen kulutus on tärkein tekijä kuljetuskalustohankinnoissa, toteaa 92 prosenttia Kuljetusbarometriin vastanneista. Kuljetusyritykset kehittävät energiatehokkuuttaan jatkuvasti, kulutusta pyritään alentamaan esimerkiksi ennakoivalla ajotavalla, reittioptimoinnilla ja korkealla täyttöasteella. Suomalaiset kuljetusyrittäjät ovat jo tehneet merkittäviä ympäristötekoja, kun yhdistelmäkoko on Suomessa kasvatettu EU:n suurimmaksi. Näin on saatu alennettua merkittävästi päästöjä rahtitonnia kohti.  

Kujalan mukaan kuljetusyritykset ovat jo pitkään kehittäneet toimintojaan niin, että polttoainetta kuluisi mahdollisimman vähän.  

Käytössä oleva teknologia rajoittaa käyttövoimamuutoksen mahdollisuuksia. Lähes 90 prosenttia vastanneista kertoo, että diesel on ainoa soveltuva vaihtoehto kuljetusten käyttövoimaksi. Siksi dieselin hintaa korottavilla päätöksillä on vain rangaistusvaikutus, ei toivottua ohjausvaikutusta vihreämpiin kuljetusratkaisuihin: 

– Riippuvuus dieselpolttoaineesta on tosiasia. Ennen pitkää uudet teknologiat lisäävät vaihtoehtoja, mutta juuri nyt korkeat polttoainekustannukset vain heikentävät kansallista kilpailukykyämme ja kuljetusyritysten investointikykyä, Kujala sanoo.

Diesel tulee kuitenkin jollain aikavälillä poistumaan valikoimista, ja siihen mennessä on Suomessakin tapahduttava paljon muutoksia, jotta tulevaisuuden sähköinen liikenne olisi mahdollista niin ammattimielessä kuin normaalissa perhearjessa.

Tuleva sähköinen kuljetusala

Kuljetusala on vanhaa liiketoimintaa. Sen on voinut viime vuosina nähdä siitäkin, että alalta on mennyt kauan aikaa siirtyä digiaikaan niin hallinnan, seurannan kuin asioinnin suhteen. Kuljetusala lienee niitä viimeisiä, jotka Suomessakin ovat käyttäneet jäljentäviä paperilomakkeita.

Tulevaisuudessa ja itseasiassa jo tänään kuljetusala vastaa karkeasti kolmasosasta maailman energiankulutusta. Tämä tekee kuljetusalasta keskeisen pyrittäessä toteuttamaan kestävämpää energiajärjestelmää. Tähän liittyy autojen kehityksen lisäksi myös koko sähköautojen latausinfrastruktuuri. Jotta voidaan vastata sähköautojen kasvavaan lataustarpeeseen, on välttämätöntä laajentaa latauspisteiden infrastruktuuria. Sähkörekat ovat jo tätä päivää, aivan kuten sivustomme on jo näyttänyt esimerkiksi Scanian esimerkeillä. Maailman tämän hetken raskain sähkörekka on 64 tonnia, ja siinä on 300 kW akusto. Puoliperävaunuyhdistelmää vetää 20-tonninen rekan nuppi, jonka perään on liitetty täytenä 44 tonnia painava kemikaalisäiliövaunu. Scanian sähkörekka latautuu pikalaturilla tyhjästä täyteen reilussa 2 tunnissa, ja se toimii -29 asteen pakkasessa – ainakin mikäli on uskominen ruotsalaista lehdistöä.

Magnus Sundström, CEO Wibax Logistics sekä Jonas Wiklund, CEO Wibax Group

Osittainen lähde:

SKAL Kuljetusbarometri 1/2022 – kalustohankinnat  
 
SKAL ry:n vuoden 2022 ensimmäiseen kuljetusbarometriin vastasi yhteensä 585 kuljetusyrittäjää. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. SKAL:n kuljetusbarometri toteutetaan kolme kertaa vuodessa, neljän kuukauden välein. Sähköinen kysely lähetetään noin 4 200 SKAL-jäsenyrittäjälle. Barometrikyselyllä selvitetään kuljetusyritysten taloudellista tilannetta ja lähitulevaisuuden näkymiä. Kysely toteutettiin 17.12.2021–7.1.2022.    

SKAL julkaisee Kuljetusbarometrin tulokset useassa osassa erillisillä tiedotteilla.