DAF CF Electric on nyt saatavilla 6×2-kuorma-autoalustalla

DAF Trucks on lisännyt CF Electric -mallistoonsa 6×2-kuorma-autoalustan. Ensimmäisenä uusia ajoneuvoja pääsevät testaamaan hollantilaiset julkiset jätteenkuljetusyritykset, HVC ja ROVA. Rotterdamin kaupunki ja Cure liittyvät kokeiluun vuoden 2020 alussa. Testiin tulee 6×2-alustalla ja kuormausnosturilla varustettu jäteauto. Kaikissa näissä ajoneuvoissa on VDL E-Power ‑voimansiirto. Täysin sähkökäyttöisen päällirakenteen toimittaa VDL Translift.

Ensimmäiset DAF CF Electric 4×2 -vetoautot ovat olleet käytössä hollantilaisilla kuljetusalan yrityksillä vuoden 2018 lopusta lähtien. Niiden käyttäjiin lukeutuvat muun muassa Peter Appel, Simon Loos ja Tinie Manders sekä Jumbo-supermarketketju. Nämä kuorma-autot osallistuvat laajamittaiseen käytännön kokeeseen, jossa niitä käytetään tavaroiden kuljettamiseen esimerkiksi supermarkettien ja jakelukeskusten välillä. Saksalainen logistiikkayritys Rhenus käyttää tällä hetkellä kahta CF Electric ‑ajoneuvoa alueellisissa konttikuljetuksissa. Tehokkuutensa ja käytännöllisyytensä ansiosta DAF CF Electric voitti aiemmin tänä vuonna arvostetun saksalaisen Green Truck Award -palkinnon.

Erinomainen ohjattavuus

Matalan melu- ja päästötason vuoksi CF Electric soveltuu erinomaisesti paitsi jakelukäyttöön kaupunkialueilla myös jätteiden keräämiseen. Siksi DAF on suunnitellut 3-akselisen kuorma-autoalustan, jonka ohjausakseli mahdollistaa vieläkin paremman ohjattavuuden ja korkeamman kuormakapasiteetin. CF Electric 6×2:n kokonaispaino (GVW) on 28 tonnia.

Tavalliset reitit

Kuorma-auton sähköinen VDL E-Power -voimansiirto tuottaa 210 kW tehon ja 2000 Nm väännön – aivan kuten CF Electricin vetoautomalli. Voimansiirron virtalähteenä toimii akusto, jonka (brutto-)energiasisältö on 170 kWh; virtaa riittää tavallisten jätteenkeräilyreittien ajamiseen. Tyypillisesti jäteautot palaavat varikolle muutaman tunnin välein kuorman purkua varten, jolloin akkuun voidaan ladata puolessa tunnissa jopa 80 % kokonaiskapasiteetista.

Sivukuormaajat ja kuormausnosturit

HVC toimii Pohjois-Hollannissa, Rijnmondin alueella ja Flevolandissa, ROVA puolestaan Alankomaiden keski- ja itäosissa. Kummatkin yritykset käyttävät sivulta kuormaavia jäteautoja, joten roska-astiat voidaan tyhjentää kuroma-auton vierestä käsin. Rotterdamin kaupunki ja Eindhovenin alueella toimiva yritys Cure tulevat ottamaan käyttöön kuormausnostureilla varustetun version DAF CF Electric -kuorma-autosta, sillä jätteitä on tarkoitus kerätä maanalaisista jätesäiliöistä.

Lähde: MyNewsDesk


Tutustu myös CarBabes-sivuston aiheisiin.