Ennalta ehkäisevää huoltoa: Scania ProCare tarjoaa 100-prosenttisesti suunnitellun käyttöasteen

”Tämä on iso askel Scanialle ja asiakkaillemme”, Scanian palvelutoimintojen johtaja Johan Falkstrand sanoo. ”Nyt esittelemämme Scania ProCare, johon sisältyvät todelliseen käyttöön perustuvat suunnitellut huollot, mahdollistaa sataprosenttisesti suunnitellun käytettävyyden tarjoamisen asiakkaille.”

Scanian uusi palvelu lanseerataan Euroopan markkinoilla Ruotsissa ja Puolassa suoritetun onnistuneen pilotoinnin jälkeen. Tämä Scanian ja sen tärkeiden asiakkaiden korkean tason yhteistyö perustuu Scanian mukautuvaan huoltoon. ProCare on saatavana Scania-kuorma-autoille, jotka on rakennettu vuoden 2019 jälkeen. Palvelu perustuu siihen, että ProCareen liitetyt kuorma-autot raportoivat teknisen tilansa Scanialle säännöllisesti antaen siten tietoa ennalta ehkäisevien toimien ja osien ennakoivan vaihtamisen tarpeesta.

”ProCare on tarkoitettu kuorma-autoille, joita ei voi poistaa liikenteestä odottamattoman Vehicle Off Road (VOR) -tilanteen vuoksi”, Falkstrand sanoo. ”Kuorma-autot, joilla on erityinen päällirakenne tai tiukasti aikataulutettu tehtävä, johon liittyy myöhästymissakko, olisivat tyypillisiä kohteita palvelulle, jonka pääasiallinen tehtävä on 100-prosenttinen suunniteltu käyttöaste.”

Poistamalla ns. VOR-tapahtumat ja muuttamalla kaikki huolto- ja korjaustoimet kiireettömänä aikana suunnitelluiksi toimiksi, Scania vie sitoutumisensa pitkän aikavälin asiakassuhteisiin askeleen pitemmälle.

”Scania ProCare on hyvä esimerkki siitä, mitä asiakashyötyä voimme saada aikaan yhdistämällä teknisen osaamisemme ja verkkoon liitetyistä ajoneuvoista saatavat tiedot”, Falkstrand sanoo. ”Palvelun myötä saamme tietää potentiaalisista ongelmista ja ryhtyä toimiin kauan ennen kuin asiakas edes tunnistaa ne.”

Autot raportoivat tiladataa, joka syntyy ajoneuvossa. Nämä tiedot yhdistetään käyttödataan, jota Scania on kerännyt jo monien vuosien ajan. Tämä mahdollistaa paitsi tulevien vikojen ehkäisyn myös aikaisten varoitusmerkkien havaitsemisen. Suuren moottoririkon korjaus saattaa kestää 40 korjaamotuntia, kun taas perimmäisen syyn korjaaminen ennen haveria kestää ehkä muutaman tunnin.

Scania ProCare -palvelu otetaan käyttöön Suomessa vuoden 2022 aikana.

  • Scania esittelee ProCaren, premium-palvelun, jonka tavoitteena on liiketoiminnan kannalta kriittisten kuorma-autojen suunnittelemattomien seisokkien vähentäminen
  • Scanian mukautuvaan huoltoon perustuva ProCare varmistaa odotetun käyttöasteen mm. ennalta ehkäisevillä komponenttien uusimisilla
  • Ajoneuvo raportoi tilansa Scanialle ja kehottaa toimintaan ennen kuin mitään vakavaa ehtii tapahtua
  • Scania ProCare vahvistaa Scanian ja toiminnan kannalta kriittisiä ajoneuvoja omistavien sopimusasiakkaiden välistä yhteistyösuhdetta