Taukojen merkitys pitkillä siirtymillä

Oletko itse ajanut pitkää taivalta, tai mikä on pisin yhtä putkea ajamasi taival? Oletko ajanut vain Suomessa, vai ympäri Eurooppaa tai peräti USA:n tai Venäjän pitkiä siirtymiä? Oli se ajo tapahtunut missä tahansa, toivottavasti muistit ja ehdit pitää taukoja.

Aiemmin taukojen pitäminen ilman taukopaikkaa oli tylsää, mutta nykyaikana kun kaikki tavarankuljetukseenkin liittyvät ”paperityöt” on viety pilveen, niin kuskeilla on aina mukaan ajanvietettä omasta takaa, mobiilisti.

Puhelin ja tauko

Kuskien pitäisi nykyään Euroopassa ajaa melkolailla samoilla säännöillä, jotka siis pitävät sisällään myös tauot. Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko. Tauko voidaan jakaa kahteen osaan, joista ensimmäisen osan on oltava vähintään 15 min ja toisen osan vähintään 30 min. Vuorokausilevon on oltava vähintään 11 tuntia jokaista 24 tunnin jaksoa kohden. Nykyään kun kuskeilla on kaikilla se oma älypuhelin matkassa, niin esimerkiksi tauoilla voi käväistä pelaamassa muutaman kierroksen kasinopelejä. Casinot netissä tarjoavat tuhansia erilaisia pelejä erilaisista kategorioista – ja koska aikaa kuitenkaan ei tauolla ole liikaa, niin automaattipelien nopeat kierrokset antavat kiva jännityksen muuten tylsään ajomatkaan.

Tauoilla pitäisi myös muistaa liikkua, venytellä ja ottaa huikka vettä. Jos kuski ei opettele alusta alkaen tekemään itselleen terveellisiä välipaloja autoon mukaan, on seurauksena useimmiten liikapaino, ja siitä johtuvat muut ongelmat.

Huono fyysinen suorituskyky vaikuttaa kuljettajan terveyteen, työkykyyn ja sitä kautta työ- ja liikenneturvallisuuteen. Liikuntaelinten sairaudet ovat tärkein eläköitymisen syy maantieliikenteessä. Liikunnan harrastaminen koetaan usein haasteelliseksi työaikojen vuoksi. Mutta olisi tärkeätä ymmärtää, että sen liikunnan ei tarvitse olla salillakäymistä, vaan jo kävelylenkki on hyvä lähtö, kunhan keho saa jotain liikuntaa, eikä vain kuskinpenkillä istumista.

Taukojen merkitys kuskille

Mikä merkitys oikein tauotetulla ajamisella on sitten itse kuskille? Kuskina saatat jaksaa ajaa kyllä paikasta a paikkaan b yhtäsoittoa, mutta onko se järkevää pidemmän päälle?

Rekkakuskien ammattia pidetään yhä yhtenä vapaimmista ammateista, mutta onko se sitä oikeasti? Ajamiseen liittyy todella paljon sähköistä seurantaa. Rekkakuskien ja muiden ammattikuljettajien työaika on itseasiassa yksi tarkimmin säännellyistä Euroopassa ja autoja seurataan reaaliajassa GPS laitteiden avulla, ja kuljetusyrityksissä kaikkien autojen sijainti tiedetään muutaman metrin tarkkuudella.

Pidempää matkaa ajavat kuskit kertovat ylettömän valvonnan tarkoittavan hyvää, mutta aiheuttavan ongelmia. Digipiirturi määrittelee koska pidetään tauko, ei kuski itse. Se saattaa välillä johtaa siihen, että tauko on pidettävä parhaimpaan ajoaikaan iltapäivällä – mikä tarkoittaa, että tuloksena on uniongelmia, rytmin löytäminen vapaapäivinä vaikeutuu. Tämä siis niillä kuskeilla, jotka ovat reissussa useampia päiviä kerrallaan.

Kuskin olisi hyvä myös ymmärtää ruokailun merkitys uneen. Liian myöhäinen raskas ruokailu vaikuttaa heikentävästi yön nukkumiseen ja on tilastofakta, että työikäisen eurooppalaisen väestön yöunet jäävät liian lyhyiksi ihan omien valintojen seurauksena. Uneen ja lihavuuteen voidaan vaikuttaa kahdella asialla: ravinnon vaikutus terveyteen
(diabetes, sydän ja verisuonitautien ehkäisy sekä painonhallinta) sekä vireystilan säätely (ateriarytmi).

Kun se tauon paikka tulee, niin jos ei saa unta – tee puolen tunnin kävely – se resetoi silmät ja aivot, ja jaksat taas painaa.

Pelihetki jonossa odotellessa

Ammattikuskit tietävät, että päivään mahtuu paljon odottelua. Jonoa voi olla terminaalissa, satamassa, rajalla ja pahimmillaan suurin osa päivästä menee odotteluun. Siinä voi aika tuntua pitkältä jollei ole mitään tekemistä. Onneksi kuskeilla on se tabletti tai älypuhelin mukana, ja sillä voi katsoa vaikka suoratoistokanavien kautta suosikkisarjoja, tai mennä oman nettikasinon kautta katsomaan eurooppalaista koripalloa ja samalla laittaa pari euroa omalle suosikille livepeliin.

Jonossa odotellessa on hyvä myös opetella erilaisia venytyksiä, mitä rekan nuppi nyt suinkaan voi tarjota – tai ehtiikö ja salliiko sää ulkona venyttelyn autoa hyötykäyttäen. Ei siinä ole mitään pahaa, että rekkakuski pitää itsestään huolta.