Ford puhdisti pöydän hyötyajoneuvojen palkitsemisissa, kun Ford Transit -hybridimallit nimettiin myöhään keskiviikkoiltana International Van of the Year (IVOTY) 2020 voittajaksi ja Ford Ranger voitti parhaan avolava-auton tittelin International Pick-up Award (IPUA) 2020 -kilpailussa.
Ford on ensimmäinen autonvalmistaja, joka on voittanut sekä IVOTY että IPUA -tittelit samana vuonna kaksi kertaa. Ensimmäinen tuplavoitto saavutettiin vuonna 2013.
Uudet Transit Custom -hybridimallit, ladattava hybridi (PHEV) ja Transit Custom EcoBlue Hybrid -kevythybridi, saavuttivat yhdessä voiton arvostetussa IVOTY-kilpailussa, jonka tuomaristo koostuu 25 erikoistoimittajasta 25 Euroopan maasta. Voitto julkistettiin tilaisuudessa Lyonissa, Ranskassa. Ford on nyt voittanut IVOTY-tittelin kuusi kertaa.
Tuomarit ylistivät Ford Transit Custom -malliston hybridimallien valikoimaa. Mallit ovat suunniteltu pienentämään polttoainekustannuksia, mahdollistamaan pääsy jatkuvasti lisääntyville matalapäästöisille alueille ja tarjoamaan käytännöllisiä ratkaisuja yrityksille, jotka pyrkivät vähentämään päästöjä ja saavuttamaan puhtaan ilman tavoitteet.
Tonnikokoluokan Transit Custom -ladattava hybridi (PHEV) ja Transit Custom EcoBlue Hybrid -kevythybridi sekä toiseksi tullut 2-tonninen Transit EcoBlue Hybrid -kevythybridi kuuluvat 14 sähköistetyn auton joukkoon, jonka Ford esittelee Euroopassa vuoden 2020 loppuun mennessä.
Ford Ranger – Euroopan myydyin avolava-auto* – teki vaikutuksen 18 tuomariin tehokkaammalla ja polttoainetaloudellisella 2.0 litran EcoBlue-dieselvoimansiirrolla ja edistyksellisillä kuljettajaa avustavilla teknologioilla.Tämä toi Rangerille kahden vuoden välein jaettavan IPUA-tittelin.
Keskittyminen hybridimallien kehittämiseen toi menestyksen
“Uudet Transit Custom -ladattava hybridi ja EcoBlue Hybrid -kevythybridi ovat oikeat autot oikeaan aikaan. Ne auttavat asiakkaitamme vähentämään kustannuksia ja päästöjä sekä kohtaamaan nykyisessä liiketoimintaympäristössä toimimisen haasteet ilman kompromisseja käytännöllisyydessä ja kantavuudessa. Uusi Ranger nostaa lava-autosegmentissä rimaa viimeistelyssä, teknologioissa ja tuottavuudessa”, toteaa Hans Schep, General Manager, Commercial Vehicles, Ford of Europe.
Transit Custom -ladattavahybridi (PHEV) tarjoaa mahdollisuuden nollapäästöiseen ajoon ilman huolta toimintamatkasta. Autoon voi ladata verkkovirralla jopa 56 kilometrin toimintamatkan (NEDC-mittaustavalla).** Auton eturenkaiden pyörittämiseen käytetään ainoastaan 92,9 kW:n sähkömoottoria, joka saa virtansa 13,6 kWh:n litiumioniakustosta. Fordin moninkertaisesti palkittu 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottori pidentää kokonaisajomatkan 500 kilometriin.
Transit Custom EcoBlue Hybrid -kevythybridivoimansiirrossa on normaalin laturin sijaan hihnakäyttöinen integroitu laturi, joka ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevän energian ja lataa sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkua. Varastoitua energiaa käytetään tuottamaan vääntöapua moottorille ja se on optimoitu parantamaan Fordin entisestään parannetun 2.0 litran EcoBlue-dieselmoottorin polttoainetaloudellisuutta jopa 8 prosenttia.
Uusi Ford Ranger on saatavana Regular Cab, Super Cab ja Double Cab -ohjaamolla. Siinä on vakiona neliveto ja parannettu versio 2.0 litran Ford EcoBlue-dieselmoottorista, joka tarjoaa jopa 9 prosenttia paremman polttoainetaloudellisuuden yhdistettynä 10-nopeuksiseen automaattivaihteistoon. Kuljettajaa avustaviin teknologioihin kuuluvat muun muassa vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijan tunnistuksella. Uudet ominaisuudet kuten FordPass Connect -modeemiteknologia lisäävät mukavuutta ja tuottavuutta.
Ranger-mallistoon kuuluu myös uusi Ranger Raptor – kaikkien aikojen tehokkain Ranger. Ranger Raptorissa on 213 hv Bi-turbo 2.0 litran EcoBlue-dieselmoottori ja ainutlaatuinen tyyli. Ajokokemuksen viimeistelee ainutlaatuinen Ford Performance -alusta, joka on optimoitu nopeaan off-road ajoon ja kykyyn ajaa missä oloissa tahansa.
“Onnittelut Fordille voitoista sekä International Van of the Year Award 2020 että International Pick-up Award 2020 -kilpailuissa samana vuonna. Suuri ja erittäin ansaittu saavutus. Keskittymällä selkeästi hybridimalleihin Fordin insinöörit ovat kehittäneet ympäristöä säästävän voimansiirron, joka on täällä nyt hyödyttämässä auton käyttäjiä sekä kaupungeissa että maaseudulla. Ja Transit Custom -ladattava hybridi ja Transit Custom EcoBlue Hybrid -kevythybridi toimivat niin hyvin!!”, sanoo Jarlath Sweeney, Chairman of the International Van of The Year jury.
“Euroopan myydyin tonnikokoluokan pick-up oli Pick-up -tuomariston valinta 2020 voittajaksi”, Sweeney jatkaa. “Voitto on Rangerille jo toinen, sillä auto valittiin parhaaksi myös vuonna 2013. Ja tämä viimeisin sukupolvi on ihan eri luokkaa siihen verrattuna.”
Ford on Euroopan myydyin pakettiautomerkki; Transit Customia on myyty tänä vuonna lokakuuhun mennessä 114 000 kappaletta, missä on 2,6 prosenttia kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Ranger on Euroopan myydyin avolava-auto. Sitä myytiin samana ajanjaksona 43 300 kappaletta. *
# # #
*Perustuu viimeisimpään tilastoon, jossa on myynti vuoden 2019 alusta syyskuun loppuun. Ford of Europe raportoi myynnit sen perinteisillä 20 Euroopan markkinalla, joissa sillä on oma maahantuontiyhtiö: Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tsekki ja Unkari.
Transit Custom CO2 -päästöt alkaen 195 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 7,4 l/100 km WLTP
Transit Custom mHEV CO2 -päästöt alkaen 191 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 7,3 l/100 km WLTP
Transit Custom Plug-In Hybrid CO2 -päästöt alkaen 70 g/km, polttoaineenkulutus alk. 3,1 l/100 km WLTP
Transit CO2 -päästöt alkaen 219 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 8,4 l/100 km WLTP
Transit mHEV CO2 -päästöt alkaen 215 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 8,2 l/100 km WLTP
Ranger CO2 -päästöt alkaen 222 g/km, polttoaineenkulutus alkaen 8,5 l/100 km WLTP
Ranger Raptor CO2 -päästöt alkaen 281g/km, polttoaineenkulutus alkaen 10,7 l/100 km WLTP
**Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.
1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -standardin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.