Kaksi paineistetulla biokaasulla (CBG) kulkevaa Scaniaa vähentää Vantaan kaupungin tietyömaan hiilidioksidipäästöjä. Neliakselinen G460 osoittautui toimivaksi koneeksi 19 tonnin maakuljetuksissa.
Kokeneella ammattikuljettajalla Kimmo Mäkelällä on tänään edessään erilainen työpäivä. Hän on juuri saanut alleen EF-Trans Oy:n uusimman hankinnan: neliakselisen maansiirtoauton, jonka kahdeksan 118 litran tankkia on täytetty paineistetulla biokaasulla.
– Uudessa autossa on kaikki hienoa, nyt pitää vain opetella sitä käyttämään, Mäkelä tuumaa.
Hän ajaa Scania G460 8×4*4:n Vantaan kaupungin tietyömaalle ja peruuttaa täsmälleen siihen, johon kaivurin kauha sopivasti yltää. Lavalle kolahtaa palasiksi laitettua vanhaa asfalttia. EF-Transin Scanialla voitaisiin ajaa 19 tonnin kuormia, mutta rikottu kadunpinta on kevyttä eikä maksimipainorajaa hätyytellä.
Kuorman täyttymistä odotellessa kova tuuli riepottaa pakoputkesta nousevaa hentoa höyryvanaa vaakasuoraan. Biokaasuautoilijan hiilijalanjälki on jopa 90 % pienempi verrattuna perinteiseen dieseljuhtaan, kun lasketaan mukaan koko polttoaineen valmistusprosessi.
Ajan hermolla
– On hieno juttu, että myös yksi maansiirtopuolen liikennöitsijöistämme hankki kaasukäyttöisiä kuorma-autoja. Asiakkaat kysyvät niitä koko ajan enemmän, Rahtikeskus Oy:n toimitusjohtaja Jussi Koivusalo sanoo.
Etenkin kaupungin tarjouskilpailuissa vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkeva kalusto työllistyy ensimmäisenä – myös infrapuolella.
– Halusin olla edistyksellinen ja hankkia biokaasulla kulkevat kuorma-autot. Lisäksi Gasum rakensi aika lähelle meitä tankkausaseman, EF-Transin yrittäjä Erkki Fastberg kertoo.
Fastbergillä on pitkä kokemus kuljetusalasta: kuorma-autokortti hankittiin lompakkoon reilu puoli vuosisataa sitten. Maansiirtoon erikoistuneen EF-Transin toiminta on muutoinkin hyvässä vedossa, sillä ajoneuvokanta on kasvanut. Maa-aines liikkuu 11 kuorma-auton voimin, joista kolme on neliakselisia ja loput viisiakselisia.
– Olen ostanut elämäni aikana 45 uutta Scaniaa – eli minulle ei oikein muita merkkejä ole olemassakaan. Scania on käteen sopiva, kuljettajaystävällinen kuorma-auto, Fastberg hymähtää.
Tekniikka toimi
Mäkelän jälkeen lastauspaikalle ajaa Sami Vantos lähes identtisellä EF-Transin kaasukuorma-autolla. Vantos on ajanut ensimmäisenä suomalaisena biokaasun voimin liikkuvalla Scanialla maansiirtoajoja marraskuun alkupuolelta lähtien.
Miten se on sujunut?
– Auto on hyvä, ei tätä voi moittia. Ajoin ennen vastaavalla dieselillä, jossa oli 450 hevosvoimaa. Kaasu-Scaniassa on 460. Ajaminen on oikeastaan siistimpää, sillä kaasutankkausasemalla ei ole dieseliä maassa eikä sen hajua missään, Vantos sanoo.
EF-Transin ensimmäisen kaasukuorma-auton mittarissa on noin 4 500 kilometriä. Vantos ajaa yhdellä tankkauksella 450-500 kilometriä ja arvelee, että pidemmällekin pääsisi, jos tulisi tarvetta.
Kaasukuorma-autot ja tulevaisuus
Kaasukuorma-autot ovat nousseet merkittäväksi vaihtoehdoksi perinteisille dieselajoneuvoille, erityisesti ympäristöystävällisyyden ja taloudellisuuden näkökulmasta. Scania on ollut edelläkävijä näiden ajoneuvojen kehittämisessä, tarjoten ratkaisuja, jotka vastaavat sekä nykyisiin että tuleviin kuljetustarpeisiin.
Kaasukuorma-autojen ympäristövaikutukset
Biokaasun käyttö polttoaineena vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä. Scania ilmoittaa, että sen kaasukäyttöisillä kuorma-autoilla voidaan saavuttaa jopa 90 %:n CO₂-päästövähennys verrattuna perinteisiin dieselajoneuvoihin. Tämä tekee niistä houkuttelevan vaihtoehdon yrityksille, jotka pyrkivät pienentämään ympäristöjalanjälkeään ja vastaamaan tiukentuviin päästörajoituksiin.
Teknologinen kehitys ja suorituskyky
Scania on tuonut markkinoille uusia 13-litraisia kaasumoottoreita, joiden tehot ovat 420 ja 460 hevosvoimaa. Nämä moottorit tarjoavat riittävän tehon myös raskaampiin kuljetuksiin, mikä laajentaa kaasukuorma-autojen käyttömahdollisuuksia. Lisäksi yhdessä Super-pohjaisen voimansiirron kanssa uusi 460 hv:n kaasumoottori säästää polttoainetta jopa 5 % edeltäjäänsä verrattuna.
Toimintamatka ja tankkausmahdollisuudet
Kaasukuorma-autojen toimintamatka on kasvanut merkittävästi. Esimerkiksi nesteytetyllä biokaasulla (LBG) toimivilla ajoneuvoilla voidaan ajaa jopa 1 700 kilometriä yhdellä tankkauksella. Tankkausasemaverkosto laajenee jatkuvasti, mikä parantaa kaasukäyttöisten ajoneuvojen käytettävyyttä eri puolilla Eurooppaa.
Käyttäjäkokemukset ja taloudellisuus
Useat kuljetusyritykset ovat siirtyneet käyttämään Scanian kaasukuorma-autoja ja raportoineet positiivisista kokemuksista. Esimerkiksi Kuljetus Luokkala on todennut kaasukuorma-auton olevan kokonaiskustannuksiltaan edullisempi vaihtoehto, vaikka hankintahinta onkin korkeampi. Polttoainekustannuksissa on saavutettu merkittäviä säästöjä, ja ympäristöystävällisyys on parantanut yrityksen mainetta.
Haasteet ja tulevaisuuden näkymät
Vaikka kaasukuorma-autot tarjoavat monia etuja, haasteitakin on. Tankkausasemien saatavuus vaihtelee alueittain, ja investointikustannukset voivat olla korkeampia kuin perinteisissä ajoneuvoissa. Kuitenkin teknologian kehittyessä ja infrastruktuurin laajentuessa kaasukuorma-autojen odotetaan yleistyvän entisestään.
Scania kaasukuorma-autojen edelläkävijänä
Scania on osoittanut sitoutumisensa kestävään kehitykseen ja ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Yritys on jatkuvasti kehittänyt kaasumoottoriteknologiaansa ja laajentanut tuotevalikoimaansa vastaamaan markkinoiden tarpeita. Scanian kaasukuorma-autot ovat saavuttaneet mainetta luotettavina ja suorituskykyisinä ajoneuvoina, jotka täyttävät tiukimmatkin ympäristövaatimukset.
Yhteenveto
Kaasukuorma-autojen tulevaisuus näyttää valoisalta, erityisesti Scanian kaltaisten valmistajien innovaatioiden ansiosta. Ympäristöystävällisyys, taloudellisuus ja teknologinen kehitys tekevät niistä varteenotettavan vaihtoehdon kuljetusalan toimijoille. Vaikka haasteita on, jatkuva kehitys ja infrastruktuurin parantuminen tukevat kaasukuorma-autojen yleistymistä tulevaisuudessa.
Kaasukuorma-autojen edut:
- Ympäristöystävällisyys: CO₂-päästöjen merkittävä vähentyminen.
- Taloudellisuus: Alhaisemmat polttoainekustannukset ja mahdolliset säästöt pitkällä aikavälillä.
- Suorituskyky: Uusien moottoreiden teho riittää raskaampiinkin kuljetuksiin.
- Toimintamatka: Pitkät ajomatkat yhdellä tankkauksella mahdollisia.
- Melutaso: Hiljaisempi käyntiääni parantaa ajomukavuutta.