Maksaminen tien päällä – tulevaisuudessa yhä sujuvampia asiakaskokemuksia

Tien päällä oleminen on etenkin rekkojen kuljettajille arkipäivää, mutta Suomen pitkien välimatkojen takia yhä useampi meistä joutuu viettämään pitkiä aikoja autossa ihan arkimatkoilla. Raskaan matkustelun rinnalla ei tietenkään haluaisi myös joutua vääntämään erilaisten maksuvälineiden kanssa, jotta saisi ruokaa tai palveluja.

Onneksi viime vuosien digitaalisen kehityksen myötä markkinoille on ilmestynyt monia uusia maksukeinoja, joiden keskiössä on sujuva ja ongelmaton sekä nopea maksusuoritus. Täten matkalle ja taukopaikoille ei tarvitse ottaa mukaan kuin korkeintaan älypuhelimen, jonka avulla kaikki maksut hoituvat sujuvasti.

Lompakosta digitaalisiin lompakkoihin

Käteisen käyttö on vähentynyt vauhdilla ja sen sijaan rahoja säilytetään yleensä pankkitileillä. Pankkien vierelle on kuitenkin ilmestynyt lukuisia digitaalisia lompakoita, joiden kautta voi tehdä maksuja missä vain maailmassa. Tunnetuin näistä on ehkä PayPal, jonne voi siirtää rahaa esimerkiksi luottokortilla tai pankkisiirtona. 

Nettilompakoiden väliset rahansiirrot sen sijaan hoituvat reaaliajassa ja ovat huomattavasti edullisempia kuin pankkien väliset rahansiirrot. Kansainvälistyvässä maailmassa tällaisille palveluille on kysyntää. Myös verkkopankkisiirtoihin liittyviä uusia fintech-palveluja on luotu useita.

Eri toimialoille on luotu omia ratkaisuja. Esimerkiksi viihdesivustoille, kuten vaikka nettikasinoille, voi nykyään rekisteröityä ja tallettaa samalla hetkellä verkkopankkisiirron välityksellä. Tällä tavoin asiakkaan saamisesta sivustolle on tehty mahdollisimman sujuvaa ja nopeaa. Voit lukea aiheesta enemmän https://no-account-casino.com/fi/ -sivustolta.

Jos taas asioit suoraan liikkeessä etkä verkkokaupassa, voit hyödyntää yhä yksinkertaisempaa lähimaksamista. Tällöin näytät vain puhelintasi maksupäätteelle eikä sinun tarvitse muistaa tai syöttää tunnuslukuasi ostohetkellä. Myöhemmin lähimaksamiseen voidaan lisätä myös kasvotunnistus, jonka teknologia on jo käytössä esimerkiksi mobiilipuhelimissa.

Voisiko Suomesta muodostua kryptomaksamisen edelläkävijä?

Nettimaksamisen lisääntyessä ja ihmisten teknologiamyönteisyyden myötä pöydälle on voitu nostaa lohkoketjuteknologiaan perustuvat kryptovaluutat. Niitä tuntuu nimittäin löytyvän jo yhä useamman suomalaisen digitaalisesta lompakosta. Tulevaisuudessa näyttää myös siltä, että valuuttoja halutaan omistaa kasvavissa määrin, varsinkin sijoitusmielessä.

Maailmanlaajuisesti kryptokäyttäjiä on kuitenkin niin paljon, että sen ympärille on alettu luomaan myös maksuvälineitä ja yhä useampi ala on aloittanut niiden hyväksynnän. Edellä mainittu yhdysvaltalainen PayPal on ollut yksi pioneereista ja se on hyväksynyt virtuaalivaluuttojen käytön maksuvälineenä sen palvelussa. 

Suomi ei kuitenkaan ole virtuaalivaluutta-asioissa yksin päättävä taho, vaan se seuraa Euroopan keskuspankin linjauksia asiasta. Tällä hetkellä kryptovaluuttojen käytön suurimmat esteet ovat lainsäädännössä ja siinä, että kyseessä on anonyymi maksutapa. Jotta sen käyttöä voitaisiin laajentaa nykyisestä, anonyymiydestä nykyisellään tulisi luopua ja rahansiirtojen tulisi olla liitettävissä henkilöihin.

Yleisimmät kryptojen käyttömahdollisuudet löytyvätkin verkosta. Etenkin Atlantin toisen puoliset maat ovat olleet löysempiä sen käyttömahdollisuuksien lisäämisessä. Yhdysvallat, joka muutenkin näyttää tietä fintech-alalla, on sallivampi ja samoin monet Väli- ja Etelä-Amerikan maat. El Salvador on julistanut jo bitcoinin sen viralliseksi valuutaksi. 

Tulevaisuudessa asiakaskokemusta hallinnoi tekoäly

Sähköiset rahansiirrot, tapahtui se sitten älylaitteella tai tietokoneella, ovat maksupalveluyrityksen kannalta lähes näkymättömiä, jollei niitä pystyttäisi jotenkin analysoimaan. Tässä kohtaa tekoälyllä on suuri asema. Se voidaan valjastaa keräämään tietoa rahansiirroista, analysoimaan sitä ja löytämään niistä yhdistäviä tekijöitä.

Koska vaihtoehtojen määräkin kasvaa jatkuvasti, ihmiset eivät ole enää niin brändiuskollisia ja voivat helposti vaihtaa palvelusta toiseen: sen kun voi tehdä kätevästi netissä. Lojaalisuudesta voidaan yhtä lailla palkita tekoälyn analyysien perusteella erilaisilla alennuskupongeilla, pisteillä tai millä vain, jolla palvelun käyttäjä voitaisiin saada pysymään juuri kyseisessä palvelussa. Se taas tarkoittaa tyytyväisempiä asiakkaita ja sujuvampaa asiakaskokemusta. 

Sähköiset maksuvälineet sisältävät riskejä

Kun yhä enemmän varoja siirretään digitaaliseen muotoon, se tuo mukanaan myös omia riskejään. Kun käteisen kanssa asioidessa suurimmat riskit ovat varkaudet, kadottaminen tai tulipalot, digitaalimaailman suurimmat riskit liittyvät tietomurtoihin, huijauksiin, internetin ongelmiin ja jopa sähkökatkoksiin.

Mahdolliset maailmanlaajuiset tietokatkokset merkitsevät miljardien ihmisten pääsyn estämistä esimerkiksi varoihinsa ja suurin osa maailman maksuvälineistä ei tulisi toimimaan. Tämä taas tarkoittaa sitä, ettei sähköisiin järjestelmiin voida täysin luottaa vaan sen vierelle tarvitaan käteisen tapainen varasuunnitelma.