Pirkanmaalla”Sata Scaniaa estää tulta”.

Pirkanmaan pelastuslaitoksen Tampereen pääpaloasemalla aloiteltiin torstaiaamuna heti kahdeksan aikaan uuden sammutusauton käyttöönottokoulutusta. Vaikka käyttöönottokoulutus hoidettiin normaaliin tapaan, oli koulutuksen kohteena oleva Scania P360 sammutusauto samalla juhlan kohde. Pirkanmaan pelastuslaitoksen uusin ajoneuvo oli alueen sadas Scania-merkkinen paloauto.

Ensim­mäiset Scaniat jo 80-luvulla

Tällä hetkellä Pirkanmaan pelastuslaitoksella on 250 erilaista ajoneuvoa. Nyt käyttöön otettava uusin sammutusauto on sadas alueen Scania ja raskaimmissa pelastusajoneuvoissa Scania onkin alueella selkeä ykkönen. ”On meillä historiassa ollut muitakin merkkejä paloautoina, mutta nykyisin Scania on meillä ykkönen”, kertoo pelastuslaitoksen kalustoinsinööri Heikki Seppälä. ”Scania on luotettava, erinomainen ajaa ja Scanian miehistöohjaamo on selkeästi markkinoiden paras”, lisää Seppälä.

Pelastustehtävissä laatu ja käytettävyys ratkaisevat

Pirkanmaan alueella vanhin käytössä oleva Scania on Hämeenkyrön raivausauto. Vuosimalliltaan ajoneuvo on 1987 ja aktiivikäytössä edelleen. ”Pelastuslaitoksen alueella ajoneuvoja kierrätetään, eli vanhimmasta päästä olevia uusitaan ja uudet ajoneuvot sijoitetaan pelastuslaitoksen alueelle käyttötarpeen mukaan”, kertoo Heikki Seppälä.

Käyttökoulutus on tärkeä osa autojen luovutusta

Scania Suomen myyntipäällikkö Petri Surakka ja Saurus Oy:n Timo Peltonen aloittivat torstaiaamun käyttökoulutuksen jo rutiinilla. ”Tällä viikolla olemme luovuttaneet neljä paloautoa ja käyttökoulutuksia on siis jo harjoiteltu”, kertoo Petri Surakka. ”On tärkeää, että käyttäjillä on hallintalaitteet sekä auton, että päällirakenteen osalta hallussa. Kun tositilanne tulee, ei ole aikaa enää harjoitella auton käyttöä”, Petri lisää.

Suomalainen Saurus Oy on paloautomarkkinoiden ykkönen

Sadannen Scanian päällä on kotimainen Suomessa valmistettu Saurus sammutusautokori. Kalustoinsinööri Heikki Seppälän mukaan Saurus on laadukas ja käyttäjien mielestä paras päällirakenne. ”Saurus tehdään Suomessa ja korirakenne on suunniteltu pelastustoimen kannalta oikein”, lisää Seppälä. ”Parastahan olisi, että näitä autoja tarvittaisiin käyttää mahdollisimman vähän, mutta kun se hälytys tulee, niin silloin pitää pystyä luottamaan kalustoon. Auto ja päällirakenne tulee toimia moitteetta aina.”

Lähde: MyNewsDesk