
Rekkakuskit istuvat pitkiä päiviä autojensa kopeissa, joista joillekin on tullut toinen koti, missä itseasiassa ollaan enemmän kuin siinä oikeassa kodissa. Samalla monet rekkakuskit kärsivät ammattitaudeista, jotka liittyvät huonoon ja epävakaaseen ruokarytmiin, vähäiseen liikuntaan ja heikkoon uneen. Mutta mitä rekkakuskit harrastavat, ja miten harrastuksien kautta voisi parantaa omaa työjaksamistakin?
Monet harrastavat rahapelaamista
Monet rekkakuskit parkkeeraavat itsensä tauolla huoltoaseman pelikoneiden luo, vaikka tietävät ettei niistä sen isompia voittoja kuitenkaan tulisi. Siitä vain on tullut tapa, ja jokaisella huoltoasemalla varsinkin Suomessa niitä on saatavilla. Euroopan teillä pitää sitten kehittää muita mahdollisuuksia, mutta jos pelata haluaa voi vaan istahtaa pöydän ääreen ja ottaa taskusta puhelin ja pelata mobiilisti.
Automaattipelien lisäksi rekkakuskit tykkäävät myös korttipeleistä kuten pokerista ja urheiluvedonlyönnistä. Etenkin urheiluvedonlyönti on noussut haastamaan pelikoneiden suosiota, ja monet rekkakuskit nauttivatkin vedonlyöntikohteiden spekuloinnista ja Vedonlyontiyhtiot.com bonustarjousten hyödyntämisestä.

Ei urheilun seuraamisessa periaatteessa mitään pahaa ole, jos siihen yhdistyy hyviäkin asioita, liian usein vain se on miesten porukalla otteluihin menemistä ja voiton juhlintaa tai tappion hetkellä hyvien aikojen muistelua pubissa.
Monet kuskit ovat koristaneet oman autonsakin suosikkijoukkueensa väreihin ja värit näkyvät missä päin Eurooppaa auto liikkuukin. Jotkut suomalaisista rekkakuskeista ovat löytäneet pivekunkku sivuston, joka tarjoaa vihjeitä pitkävetokohteisiin, kuin myös tietoa muuhun pelaamiseen, toiset luottavat omiin suosikkeihin, oli tilanne mikä tahansa.
Liikuntaa lisää
Kuskien pitäisi lisätä liikuntaa päivässään. Se ei tarkoittaisi kuin pientä kävelylenkkiä vaikka juuri siihen keskipäivän taukoon tai heti varikolle/kotiin pääsemisen yhteydessä. Ei mitään 10 kilometrin lenkkiä, vaan pieni kävely ja pieni venyttely jo riittäisi.
Kuljettajilla on paljon ylipainoa, sydän- ja verenkiertoelimistön sekä liikuntaelinten sairauksia ja -oireita. Työhön kuuluu sydäntä, verenkiertoelimistöä sekä liikuntaelimistöä ajoittain hyvinkin kuormittavia ponnistuksia. Liikuntaelinten sairaudet ovat myös tärkein eläköitymisen syy maantieliikenteen ammattikuljettajilla.
Onneksi moni ammattikuski harrastaa joukkuelajeja eli käy salilla pelaamassa esimerkiksi salibandyä ja hallilla jääkiekkoa, kesäisin pelaillaan jalkapalloa. Eikä kyse ole mistään liian rajusta tai naama irvessä pelattavasta pelistä, vaan kavereidenn kesken yhteisestä ajan vietosta.
Ruokailu kuntoon!
Liian moni kuski valittaa kun ei ehdi syödä kunnolla, tai ei osaa valita oikeita ja terveellisiä ruokia. Ravitsemusneuvontaa on kuitenkin saatavilla, jos vain itse haluaa sitä vastaanotttaa. Neuvonnan tavoitteena on edistää ammattikuljettajan työvireyttä ja ehkäistä lihavuuden, tyypin 2 diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien kehittymistä. Tavoitteena on, että kuljettajat syövät säännöllisesti terveellistä ja monipuolista ruokaa. Jos kuljettaja työskentelee yöllä, neuvonnassa käsitellään työkykyä edistävän yöruokailun erityispiirteet.
Kun tuntee riskitekijät ja pitää itsestään huolta, riskit pysyvät hallussa ja työn mielekkyys paranee. Ei pidä olla liian jääräpää, vaan etsiä vastauksia ja hakea apua, jos huomaa itsessään ettei keho enää toimi niin kuin vielä aiemmin teki.
Säännöllinen ateriarytmi pitää tien päällä nälän loitolla. Pyri syömään 3-4 tunnin välein ja varaa eväitä autoon jos tiedät että et ehdi matkan varrella pysähtyä, tee eväät valmiiksi vaikka edellisenä iltana jääkaappiin. Lautasmalli on hyvä apuväline ruoan laadun ja määrän arvioimiseen yksittäisellä aterialla. Lautasmalli-ideaa voit hyödyntää myös eväiden teossa sekä valmisruokien kanssa.
Lepoa ja unta
Monet kuskeista ajavat myös yöllä, tai muuten vain pitkää matkaa maasta toiseen tiukalla aikataululla. Pitkilläkin matkoilla on kuskille tärkeintä taata riittävä lepo kuljetustehtävien välillä ja pitkällä matkalla, sillä elimistön väsymystilaa ei voi poistaa muulla kuin levolla. Jos tähän ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta, väsymystilan aiheuttamaa vireystilan laskua voi jossain määrin siirtää. Tauolla on hyvä juoda kahvia tai teetä, sekä syödä hyvä välipala, joka ei kuitenkaan ole nopeita sokereita, tai raskaita rasvoja.
Voimakkaassa väsymystilanteessa auttaa, kun juo kaksi kuppia kahvia ja otat 15-20 minuutin nokkaunet, mutta älä nuku pidempään, pidempi nukkuminen sekoittaaa unirytmisi.
Muista myös, ettei työt tekemällä lopu. Työmäärä on syytä pitää kohtuuden rajoissa. Jos se on tasapainossa muiden elämän osa-alueiden – perheen
ja vapaa-ajan – kanssa, voit paremmin ja jaksat enemmän, olet myös virkeämpi pääkopastasi. Työpäivän lisäksi tarvitaan myös rentoutumista: mahdollisuutta tehdä asioita, joista nauttii- jos teet liian pitkiä päiviä, et jaksa tehdä mitään niistä asioista joista nautit.