Tavara liikkuu Euroopan teillä

Autot, rekat ovat yhä yksi tärkeimmistä tavaran kuljetustavoista Euroopan sisällä. Se että Amerikasta ja Aasiasta saapuu tavaraa suurilla valtamerilaivoilla isoihin satamiin kuten Rotterdamiin, Amsterdamiin ja Hampuriin, on vasta ensi askel tavaran valtavasta liikennevirrasta, mikä liikkuu ympäri Eurooppaa. Suomessakin tavaraliikenteen määrästä suurin osa liikkuu rekoilla- rautateiden osuus on marginaalinen.

Liikenteen mukana liikkuu myös miljardit eurot

Rahallisesti jo 2018 Euroopan alueen maaliikenteen kautta kulkevan tavaran arvo oli reilut 341 miljardia euroa, ja 2019 arviot oli reilut 355 miljardia euroa eli kuljetusmäärät ovat yhä kasvussa, ja ovat olleet sitä joka vuosi paitsi 2011-2012 määrä jopa laski parilla miljardilla eurolla. Tällä hetkellä voidaan laskea että noin 1,2 miljoona yritystä EU:ssa toimii kuljetusalalla työllistäen noin 11 miljoonaa ihmistä.

Rahaa liikkuu Euroopassa enenevästi myös kasinoteollisuudessa, joka on yksi Euroopan kasvualoista ympäri Eurooppaa, uusien maiden ottaessa käyttöönsä uusia lisenssijärjestelmiä. Suomestakin kuten monesta muusta Euroopan maasta voi pelata eurooppalaisilla nettikasinoilla, joista useimmat ovat lisenssoituja EU:n jäsenvaltio Maltalla, joka onkin Euroopan nettikasinoteollisuuden ykkösmaa yhä vieläkin. Lisätietoa suomalaisista nettikasinoista löydät täältä.

EU:n perusajatus vapaasti asumisesta ja työnteosta sekä yrittämisestä missä tahansa EU:n maassa on EU:n perusajatuksia. Vaikka mediassa puhutaan paljon ympäristöstä ja liikenteestä, on laskettu että EU:n sisäinen matkustajaliikennekin kasvaa 42 % vuoteen 2050 mennessä ja kuljetusliikenne kasvaa peräti 60 %! Kaikki tämä suhteessa tavoitteeseen vähentää ilmastolle aiheutuvaa kuormaa, tulee asettamaan EU:lle paljon haasteita ratkaistavaksi.

Tulevien vuosien haasteita ja ajatuksia ovat hankkeet:

  • rautateiden kehittäminen
  • Single European Sky IIa loite
  • Blue Belt ideat merenkulkuun
  • digitaaliset liikkuvuuden ratkaisut
  • vaihtoehtoisen energian käyttö liikenteessä
  • uusien vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönotto

Koko Euroopan mittakaavassa kuljetukset vaativat jatkossa entistä parempaa tehokkuutta, kilpailukykyä ja kasvua- uudet liikennemalit, lisääntyvä uusiutuvan energian käyttö, ja ennenkaikkea tutkimus ja innovointi ovat pääosissa kehitettäessä Euroopan tieliikennettä. EU on ohjannut tutkimukseen,missä tutkitaan nimenomaan automaattista liikennettä ja 0-päästöistä liikennettä peräti 15 miljardia euroa ja ohjelman nimi on Europa Programme post-2020. Kaikki liittyy EU-kommission pidempi aikaiseen ympäristöohjelmaan, joka kestää vuoteen 2050. Koska liikenteen päästöt ovat pääosissa päästöissä, on se pääosassa myös EU:n ympäristöohjelmassa.

Työvaltainen ala?

Kuljetusteollisuus vastaa noin 5 % kokonaistyövoimsata ja lähes 5 % EU:n GDP:stä. Mutta ala on miesvaltainen, jopa siten että vuoden 2017 tutkimuksen mukaan alalla on vain 22 % naisia.

Junaliikenne vaikeuksissa?

EU tasolla on kiinnitetty huomiota junaliikenteen mahdollisuuksiin, mutta se ei ole päässyt lähellekään potentiaaliaan. Se on kuitenkin matkustajanopeudeltaan kilpailukykyinen samoin kuin kustannusrakenteeltaan. Valitettavasti rahdin kannalta junarahti on epävarmaa ja laadultaan heikkoa – suurin syy kuulemma löytyy maiden välisestä yhteistyöstä tai nimenomaan sen puutteesta jopa EU:n sisällä. Jossain vaiheessa EU saa aikaiseksi Singel European Rail Area ajatuksensa, missä rautatieliikenne on yhteneväistä koko EU:n alueella. Suomessa tämä EU tavoite näkyy saatuna EU-rahoituksena.

Kestävien ja innovatiivisten liikennevälineiden ja -muotojen toteuttaminen on keskeisellä sijalla EU:n energia- ja ilmastotavoitteissa. Matkustaminen ja tavarankuljetukset lisääntyvät jatkuvasti. EU:n politiikan tavoitteena on auttaa liikennejärjestelmiä vastaamaan mm. seuraaviin suurin haasteisiin:

  • Ruuhkat: Ruuhkautuminen vaikeuttaa sekä tie- että lentoliikennettä.
  • Kestävyys: Liikenne on energiatarpeidensa suhteen edelleen suurimmaksi osaksi öljystä riippuvaista, mikä on taloudellisesti ja ympäristön kannalta kestämätöntä.
  • Ilman laatu: EU:n liikenteestä johtuvia päästöjä olisi vuoteen 2050 mennessä leikattava 60 prosenttia vuoden 1990 tasosta, ja ajoneuvojen aiheuttamaa saastumista on edelleen vähennettävä.
  • Infrastruktuuri: Liikenneinfrastruktuuri on laadultaan epätasaista EU:n eri osissa.
  • Kilpailu: EU:n liikenneala joutuu kilpailemaan yhä enemmän nopeasti kehittyvillä liikenteen maailmanmarkkinoilla.

Miten sitten EU:n tavaraliikenne kehittyy ensin, nähdäksemme EU:ssa on kaksi selkeätä hieman erilaista hanketta, jotka kilpailevat keskenään ja molemmille löytyy voimakkaat puolesta puhujat.

  1. autonomiset rekat, koska ilmestyvät EU:n teille
  2. koko EU:n kattava rataverkosto

Kumpi näistä kahdesta sinun mielestäsi tulee toteutumaan ensin?