Eri maiden tavoitteet fossiilisten polttoaineiden vähentäminen suhteen ja liikenteessä nollapäästöihin pääseminen johtavat välttämättömästi moneen uuteen liikennehankkeeseen. Suurimpia asioita ovat tuleviin sähköautoihin liittyvät kustannukset. Nyt aloitettaessa 2020-lukua sähköautot ovat pääsääntöisesti yhä hintavampia kuin perinteisellä polttoaineella kulkevat – vähitellen autoliikkeiden valikoimat ovat kuitenkin muuttumassa siihen, että kaikki myytävänä olevat uudet autot ovat sähköautoja. Mutta jos samalla työpaikat vähenevät, talouksien käytettävissä olevat tulot olisivat vähentymässä, mikä on tulos? Koska Euroopassa oikeasti ollaan sellaisessa tilanteessa, että diesel ja bensamoottorit poistuvat liikenteestä.
Tiedon merkitys
Aivan kuten tulevaisuuden liikenteessä, tietoa on aina saatavilla todella paljon, liikenteestä kerätään älyttömiä määriä dataa, ja nykyaikaiset autot jopa keräävät automaattisesti tiedon auton liikkeistä, kulutuksesta ja moottorin kulumasta – ei näitä ennen mihinkään keräilty. Tiedon määrä kasvaa jatkuvasti, mutta se mikä tieto on oikeata ja mikä väärää, onkin se tulevaisuuden suurin kysymys.
Jos mietitään vaikka omaa terveyttämme. Netissä on miljoonia sivuja sisältöä liittyen oman terveyden vaalimiselle ja parantamiselle, mutta samalla iso osa niistä sivuista on täynnä vahvistamatonta tietoa, mutu-oppaita ja vastaavia. Jos esimerkiksi olet kiinnostunut kokeilemaan CBD-öljyjä, on hyvä tietää, että niitä on markkinoilla monia eri laatuja – aivan kuten käytännössä on kaikkea muutakin, klikkaa tästä, jos haluat tietää, mitä tunnistat korkealaatuisen CBD-öljyn.
Tiedolla on suuri merkitys myös niissä suunnitelmissa, joiden perusteella mennään kohti tulevaisuuden liikennemalleja. Tuleeko meille sähköistetyt tiet, vai autojen sähköpistokkeita jokaiseen kulmaan ja kiinteistöön, miten sähköistäminen etenee Euroopassa? Vai tuleeko joku aivan uusi tekninen ratkaisu, joka poistaa myös nykyisen sähköakun ja sen latauksen ongelmat? Tekniikka kehittyy, se on aivan varma. Tarvitaan vain jokin voima, joka saa asioita etenemään, sähköautojen etenemissä yksi henkilö on ollut kaikista suurin vaikuttaja. Elon Musk ja hänen visionääriset ajatuksensa ovat vieneet liikenteen sähköistymistä ainakin kymmenen vuotta eteenpäin nopeammin kuin ilman Muskia ja Teslaa. Eikä kyse ole siitä, että Tesla olisi paras, tai Elon Musk maailman neroin ihminen, vaan kysymys on siitä, että hän on omalla toiminnallaan saanut muutoksen renkaat liikkumaan nopeammin.
Taksi vuonna 2030
Samalla kun iso kysymys autojen sähköistymisestä tai jostain toisesta ei fossiilisesta polttoaineesta velloo maailmalla, on toinen jopa sitä isompi kysymys siinä rinnalla: missä vaiheessa liikenteeseen tulevat täysin autonomiset autot. Mekin olemme aiheesta kirjoitelleet silloin tällöin eri autoilusivustoillemme ja miettineet problematiikkaa liittyen siirtymävaiheeseen, kun liikenteessä on sekä ihmiskuskeja, että automaattiautoja.
Onko ratkaisu eritasoliikenne? Sci-fi elokuvissa nähdään paljon elokuvatuotantojen kaupunkeja, joiden kaikki rakennukset ovat todella korkeita. Alakerrokset ovat nimenomaan niitä alamaailman juttuja, ja mitä korkeammalle mennään niin sitä rikkaampia ja paremmassa asemassa olevia ihmisiä tulee vastaan. Näissä elokuvakaupungeissa liikenne on joko lentävää tai erilaisilla raiteilla liikkuvaa. Raideliikenne on jo nyt monissa isoissa maissa monissa eri kerroksissa, joten olisiko sittenkin tulevaisuuden taksiliikenne jotenkin automatisoitua, ja nämä automaattitaksit liikkuvat eri tasolla kuin ihmiskuskien ohjaamat autot?
Vastauksia vailla oleva iso kysymys
Näiden kahden edellä mainitun liikenneongelman lisäksi on Eurooppaa kohtaamassa seuraavien vuosikymmenien tai sadan vuoden aikana Afrikasta saapuvat jopa sadat miljoonat siirtolaiset. Mitä nykyinen liikenneinfra pystyy vastaamaan tähän muuttoliikkeeseen? Entä miten katetaan näiden miljoonien omat mahdolliset tarpeet henkilökohtaisen liikkumisen suhteen? Eurooppaan tullaan paremman elintason vuoksi, niin kauan kunnes Afrikan ja Aasian elintaso on Euroopan tasolla – tai kunnes Euroopan elintaso laskee näiden toisten alueiden tasolle?
Samalla kun me nyt opiskelemme entistä enemmän oman itsemme huolehtimista, mietimme tulevia liikennevaihtoehtoja, nurkan takana on kysymyksiä, jotka voivat viedä meidät vuotta 2020 pahempaan tilanteeseen, tilanteeseen, missä oikeasti joudumme miettimään, mikä on meille tärkeintä, ja mistä voimme luopua.