Liikenne aiheita muulta

PAUKKUPAKKASET OVAT SAAPUNEET – NÄIN PIENENNÄT AUTOILUN PÄÄSTÖJÄ TALVIKELEILLÄ

Koko Suomen ylle asettunut pakkasrintama pitää lämpötilan nollan alapuolella jopa useita viikkoja, mikä vaikuttaa myös auton toimintaan. Käytettyjen autojen jälleenmyyntiketjun Kamuxin jälkimarkkinoinnista Janne Luttinen neuvoo, kuinka autoilijat voivat pakkassäällä yhtäältä varmistaa ajoneuvon toimivuuden ja toisaalta välttyä turhilta ilmastopäästöiltä.

Luttisen mukaan jo auton käynnistys kylmällä voi aiheuttaa lisääntyneitä päästövaikutuksia, joita voi kuitenkin torjua oikeiden lisävarusteiden valinnalla ja tavallista vähemmän repivällä ajotyylillä.

”Kylmänä polttoaineen palaminen on epäpuhdasta ja moottori tuottaa tällöin enemmän päästöjä. Lisäksi moottorin kuluminen on kylmällä tavanomaista suurempaa, sillä moottoriöljyn voitelukyky on tällöin heikompaa. Pakkaskeleillä onkin tärkeää esilämmittää moottoria ennen sen käynnistämistä – tätä varten on olemassa käteviä lisävarusteita”, Luttinen sanoo.

”Talvistarttia huomattavasti avittava lisävaruste on esimerkiksi polttoainetoiminen lisälämmitin etenkin silloin, kun sähköpistoketta ei ole saatavilla. Tätä käytettäessä on kuitenkin syytä huolehtia siitä, että akkua ladataan riittävästi. Kun sähköä puolestaan on saatavilla, kannattaa turvautua sähkötoimiseen moottorinlämmittimeen. Auton sisätilojen lämmittäminen myös sujuvoittaa ja mukavoittaa liikkeelle lähtemistä. Lämmityspuhaltimen avulla ikkunatkin ovat valmiiksi sulana lähtöä varten”, hän jatkaa.

Lue koko juttu loppuun citycarin-verkkosivuilta.

Volvo Cars kolminkertaistaa sähköautojen tuotantokapasiteetin Gentin tehtaalla

Volvo Cars aikoo kolminkertaistaa sähköautojen tuotantokapasiteetin Gentin tehtaalla Belgiassa ja valmistautuu ladattavien Recharge-mallien voimakkaasti kasvavaan kysyntään.

Kapasiteetin nosto on seurausta Volvon vuoden 2020 myyntituloksista. Recharge-mallit osoittivat vahvaa kasvua, ja niiden osuus kokonaismyynnistä yli kaksinkertaistui vuoteen 2019 verrattuna.

Volvon sähköautojen tuotantokapasiteetti Gentin tehtaalla aiotaan saada vuoteen 2022 mennessä yli kolminkertaiseksi nykytasoon nähden, jolloin niiden osuus tehtaan kokonaiskapasiteetista olisi noin 60 prosenttia.

Gentissä valmistaudutaan parhaillaan Volvon toisen täyssähköauton tuotantoon. Uusi malli perustuu CMA-alustalle, ja sen valmistus alkaa myöhemmin tänä vuonna. Tehtaalla valmistetaan jo Volvon ensimmäistä täyssähköautoa, XC40 Recharge -mallia, sekä XC40:n lataushybridiversiota.

Lue tämä juttu loppuun suoraan dynamic drivingin verkkosivuilta.

Äänettömät sähkörekat liikenteessä

Me olemme vähitellen tottuneet siihen, että sähköauto tulee liikenteesssä aivan lähelle ilman että kävelijänä emme edes sitä huomaa. Varsinkaan kesäaikana teidän ollessa kuivat ja kaupunkiolosuhteissa. Siksi henkilöautoihin on tulossa äänet (!), kyllä. Nimenomaan pieniin ajonopeuksiin kaupungissa liikkuessa on sähkö- ja hybridiautoihin tulossa nauhoitetut autonäänet, tai ainakin jokin ääni, joka kertoo muille liikenteessä liikkujille auton tulemisesta. Entä sitten sähkörekat, ei niidenkään moottoreista enää jatkossa tule mitään ääniä ja periaatteessa kaupunkien melusaaste pienenee.

Sähkörekoista on puhuttu jo useampia vuosia, mutta sellaisia ei kuitenkaan vielä ole varsinaisesti liikenteessä kuin satunnaisia testikappaleita. Onko syy siinä, että akkuteknologia ei ole vielä tarpeeksi kehittynyttä, jotta sähkörekka olisi käytännöllinen vähänkää pidemmillä matkoilla, vai missä on vika?

Lue juttu loppuun meidän aikaisemmasta artikkelista.