Uusi kuljetuskalusto säästää kustannuksissa

Onko sinulla oma kuljetusyritys? Koska viimeksi olet päässyt investoimaan kalustoon? Tai oletko koska viimeksi tehnyt laskelman, koska sinun kannattaa vaihtaa uusiin autoihin? Laskelma nimittäin kannattaa tehdä, sillä se antaa osviittaa sille, koska kalustosi pitää viimeistään vaihtaa.

Moneen isompaan investointiin liittyy myös rahoitus ja rahoitusta varten pitää tutkia erilaisia vaihtoehtoja ja tehdä esimerkiksi Morebankerin avulla lainavertailua eri lainanmyöntäjien välillä.  Ottamalla ensimmäisen rahoituksen, keneltä vain saat positiivisen vastauksen voi olla hyvä vaihtoehto, mutta huonolla valinnalla maksat liikaa kuluja ja liikaa korkoja lainallesi.

Kalusto tulee uusia ajoissa

Jokainen uusi auto, peräkärry, traileri yms maksaa. Jokainen investointi pitää kattaa jonkinlaisella myynnillä tai laskutuksella, mutta jos kuljettaminen on päätyö, pitää huolehtia parhaan mukaan myös siitä, että oma kalusto on kilpailukykyinen. Käymme tässä seuraavaksi läpi pari itsestään selvää asiaa, joiden toivon olevan sinullekin yrittäjä selviä, ja että olet tehnyt jotain saman suuntaista.

Uusi auto ja kaluston osa maksaa kenties paljon, mutta vanhan korjaaminen tekee samaa ja jossain välissä auto tai kalusto on siinä kunnossa, että sitä ei kannata tai voi edes enää korjata. Jos näin pääsee käymään, olet jo myöhässä. Jokainen auto, kuljetuksen osa, pitäisi saada myytyä eteenpäin ennen kuin sen arvo on nollassa. Siksi jokaiselle investoinnille tulisi laskea jonkinlainen aikataulu ja/tai seuranta, koska se pitää uusia.

Vanhan auton kulut nousevat vaikka sitä ylläpitäisi kuinka hyvin tahansa. Uusissa autoissa on vain yksinkertaisesti yleensä parempi tekniikka ja esimerkiksi polttoainekulutus on pienentynyt huomattavasti samalla kun autojen hyötysuhteen oman painon ja kuljetettavan painon suhteen on parantunut. Yksinkertaisesti nykyään uudella autolla kuljettaa enemmän eurolla, kun vanhalla autolla. Kuljetusalan yrittäjän vain pitää laskea edes suunnilleen, missä menee raha sille, että vanhasta pitää päästä eroon ja investoida uuteen.

Jos katsoo ihan Suomen tavaraliikenteen kehitystä niin tonneissa laskettuna 2000-luku on nähnyt pientä laskua sieltä 2003 reilusta 400 miljoonasta tonnista vuoden 2018 reiluun 300 miljoonaan tonniin. Eniten tonneja liikkuu Suomessa teillä, rautatie ja vesiliikenne olivat vuonna 2018 yhteensä noin 50 miljoonaa tonnia. Eniten kuljetuksia synnyttää rakentaminen (maa-ainekset ja rakennusteollisuuden tuotteet), ruokaklusteri (maataloustuotteet ja elintarvikkeet) sekä metsäteollisuus (puuraaka-aineet ja metsäteollisuustuotteet).

Älä odota liian pitkään

Vaativissa laiteinvestoinneissa on syytä varata ostettavan laitteen budjettiin sellaiset 20 % ylimääräistä. Kustannusylitystäkin pahempi riski on auton tai laitteen käyttöönoton viivästyminen. Yrityksen kaatuminen pitkäksi venyneen toimituksen ja laskutustulojen puuttumisen vuoksi ei ole harvinaista Suomessa nykyaikanakaan, siksi tärkeitä investointeja ei pidä venyttää yli turvarajojen ja nuo rajat yrittäjä voi määritellä etukäteissuunnittelun avulla.

Investointien rahoitus

Harva yrittäjä edes haluaa kattaa koko investoinnin omalla rahoituksella. Investoinnit katetaan monesti ainakin osittain lainarahoituksella, jolla kulut saadaan jakaantumaan isommalle aikajanalle. Kustannuksen hajautuksella kyllä saadaan aikaiseksi lisäkuluja liittyen rahoituksen kuluihin, mutta toisaalla uusi investointi tuottaa sekä säästöjä, että useasti myös paremman ja toimivamman resurssin.

Finnvera on tietenkin yksi tietolähde sekä rahoitusapulainen, joka kannattaa muistaa isompia investointeja tehdessä ja kenties viimeistään siinä vaiheessa, jos ja kun lähdet kansainväliseen liikenteeseen.

Ole rehellinen itsellesi

Yrittäjän yksi ongelma on useasti liian ruusuisen tulevaisuuden näkeminen, joten on hyvä, että yrittäjällä olisi sellainen verkosto ympärillään, joka uskaltaa myös sanoa vastaan. Jos yrittäjä ei ole itselleenkään rehellinen ja ympärillä on vain ”joo joo”-ihmisiä, saattaa yrityksellä oleva väärä suunta kestää liian kauan, ja viedä yrityksen pisteeseen, josta ei ole paluuta.

Vaikka kuinka saattaisi tuntua, että vanha kunnon Scania kestää vielä vuoden, niin muista tekemiä laskelmiasi. Jos niiden mukaan on aika vaihtaa, on aika lähteä käymään raskaan liikenteen kaupassa tekemässä investointeja yrityksen tulevaisuuteen. Uudella kalustolla on sekä miellyttävämpi tehdä töitä, kuin myös samalla huomata kilometri- ja kilogrammakuluissa selviä säästöjä. Usein myös uusi kalusta on monikäyttöisempi kuin vanha, joten sen avulla voi olla mahdollista jopa tarjota aivan uusia palveluita vanhoillekin asiakkaille.