Tuotantovalmis täyssähköinen Ford E-Transit sai Euroopan ensiesittelynsä Birminghamin kansainvälisessä hyötyajoneuvonäyttelyssä Iso-Britanniassa. Malli on tilattavissa tämän vuoden lokakuusta lähtien.
Maailman myydyimmän pakettiauton täyssähköinen versio tarjoaa erinomaista suorituskykyä. E-Transitissa on luokkansa suurin akku, laaja korivalikoima, suurin teho ja ainutlaatuisia ratkaisuja. Lisäksi autossa on vakiovarusteena useita edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita ja liitettävyyspalveluita, joiden avulla yritysten on mahdollista pienentää käyttö- ja omistuskustannuksiaan.
Auton hinnat ja Suomen myyntimallisto julkaistaan lokakuun aikana ja samalla käynnistyvät auton tilaukset.
”Olemme tyytyväisiä, että saamme Fordin ensimmäisen täyssähköisen pakettiauton Suomen markkinoille vuoden 2022 aikana. E-Transit on erinomainen vaihtoehto asiakkaillemme, jotka haluavat ajaa puhtaasti sähköllä tinkimättä auton suorituskyvystä,” sanoo Ford-hyötyajoneuvojen myyntijohtaja Reima Sievänen, Oy Ford Ab.
Lisää kuvia, videoita ja tietoa uudesta E-Transitista löytyy täältä.
Ford E-Transit on suunniteltu vastaamaan erityyppisten yritysten vaihteleviin tarpeisiin. Vakiona olevan 68 kWh:n nettoakkukapasiteetin ansiosta malli tarjoaa luokkansa pisimmän toimintamatkan, jopa 317 km * WLTP -menetelmän mukaan mitattuna. Takavetoisen E-Transitin vääntömomentti on jopa 430 Nm sekä 184 hv että 269 hv tehoisessa mallissa, ja pakettiautomallin hyötykuorma jopa 1758 ** kiloa.
Valittavana 25 eri versiota
Ford E-Transitista tulee Eurooppaan 25 eri versiota pakettiauto-, jatko-ohjaamo- ja alustamalleista. Malli on saatavana eri pituuksilla, kattokorkeuksilla ja kantavuuksilla, ja sen kokonaispaino vaihtelee 3500 ja 4250 kilon välillä.
E-Transitiin on mahdollista saada myös auton enerigialähteeksi muuttava ”Pro Power On Board” -järjestelmä, jonka avulla voi ladata laitteita ja työkaluja sekä käyttää niitä jopa 2,3 kW: n (2300 W) teholla. Tällainen järjestelmä on nyt tarjolla ensimmäistä kertaa pakettiautoihin Euroopassa.
Nopealla latauksella tehoa työpäivään
E -Transitin mukana toimitetaan latauskaapelit sekä normaalilataukseen (AC-vaihtovirta) että pikalataukseen (DC -tasavirta). Mallin saa ladattua 11,3 kW:n laturilla nollasta sadan prosentin tasoon hieman yli 8 tunnissa. E-Transitia on mahdollista ladata jopa 115 kW:n latausteholla pikalatauslaitteella, jolloin lataaminen 15 prosentin tasosta 80 prosenttiin kestää noin 34 minuuttia. ***
Korkea varustetaso vakiona
Uusi E -Transit tulee markkinoille Base ja Trend – varustevaihtoehdoilla, joista kummankin vakiovarustetaso on huomattavasti nykyistä dieselmallia parempi.
Base-mallissa on vakiona muun muassa automaattinen ilmastointi, SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä 12 tuuman kosketusnäytöllä, avaimeton käynnistys, lämmitetyt istuimet ja lämmitettävät sähkötoimiset sivupeilit sekä elinikäinen FordPass Pro -tilaus.
Trend -varustelutason vakiovarusteisiin kuuluvat lisäksi myös muun muassa Ford Connected -navigointi, vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sisältäen jarrutuksen ja kaistanpitoavustimen.
Pilvipäivityksillä parempaan tuottavuuteen
Ford Power Up -järjestelmän avulla uusi E-Transit paranee jatkuvasti pilvipäivitysten avulla (OTA-päivitykset). Päivitysten ansiosta auton huoltokäynnit vähenevät, mikä laskee sekä huoltoihin kuluvaa aikaa että kustannuksia.
Fordin arvion mukaan E-Transitin huolto- ja korjauskustannukset ovat 40% pienemmät kuin vastaavan dieselkäyttöisen pakettiauton ****. Iso-Britanniassa ja Saksassa tehdyn vertailun perusteella E-Transitin huoltokustannukset ovat pienimmät kilpailijoihin verrattuna.
Enemmän turvallisuutta ja liitettävyyspalveluita koko Transit-mallistoon
Transit-mallistoon on tulossa useita päivityksiä, jotka parantavat volyymimallien tuottavuutta ja turvallisuutta. Ison Transitin ja Transit Customin aktiivinen turvallisuus on jo tällä hetkellä Euroopan paras puolueettoman törmäystestejä suorittavan Euro NCAPin mukaan.
Ford tuo nyt markkinoille useita uusia ominaisuuksia koko Transit-mallistoon. Näihin kuuluvat esimerkiksi uusi SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä, jossa on 12 tuuman kosketusnäyttö. Järjestelmän avulla yritykset ja kuljettajat saavat käyttöönsä useita uusia palveluita ja tekniikoita turvallisuuden ja tuottavuuden parantamiseksi. Nykyisten kuljettajaa avustavien teknologioiden lisäksi Transit-mallistoon tulee saataville myös hätäjarruavustin peruutettaessa ja 360 asteen kamera.
Ford lisää kevään 2022 tuotannosta alkaen kaikkiin Transit Trend, Limited ja Trail -malleihin vakiovarusteeksi myös automaattisen hätäjarrutustoiminnon, joka tunnistaa edessä olevat autot, jalankulkijat ja pyöräilijät. Tämän uudistuksen jälkeen yli 60 prosentissa kaikista Euroopassa myydyistä Transiteista on jatkossa tämä teknologia vakiona.
Lähde: MyNewsDesk