Polttomoottoriajoneuvot ovat kohta historiaa, mutta kuinka nopeasti? Todennäköisesti ainakin meidän liikenteessä olomme aikana näemme teillä vielä niin bensa- kuin dieselkäyttöisiä autoja, mutta EU:n ja muiden toimet kohti hiilineutraalia ja ympäristöystävällistä tulevaisuutta tuovat takuuvarmasti lisää sakkomaksujen omaisia kuluja näille vanhoille moottorivaihtoehdoille. Mutta koska pitää oma kuljetuskalusto vaihtaa hybridiin, täyssähköön vaiko jopa vetyyn tai aivan johonkin muuhun?
Vaikka itse kuljettaminen säilyy kohtuullisen hyvin samantyylisenä liiketoimintana kuin se aina on ollut, niin vähitellen kuljetusyrityksillä on vastassa seuraava iso askel kehityksessä. Samanatapainen kuin silloin kuin hevosista siirryttiin autoihin. Silloin suurin syy oli tehokkuus, nyt se on ilmasto ja maapallomme tulevaisuus.
Uudet investoinnit
Monet yritykset joutuvat miettimään nyt sekä aikataulua että tapaa edetä. Samalla joudutaan hakemaan lainaa yritykselle, ja siinä kannattaa olla tarkkana. Lainamarkkinat ovat viime vuosina avautuneet ja laajentuneet ja vaihtoehtoja on tullut paljon sen perinteisen pankkilainen rinnalle, joten nykyään oman rahoitustarpeen kartoittamiseen ja sen täyttämiseen kannattaa oikeasti käyttää aikaa.
Siinä missä ne investoinnit uuteen kalustoon tulevat olemaan välttämättömiä, on monella myös välttämätöntä ottaa hieman lisää riskiä ja kattaa investointi uudella lainalla. Samalla kannattaa myös miettiä, kannattaako ottaa sellainen laina, jolla maksaisi jonkun vanhemman ja todennäköisesti kalliimman lainan pois. Samalla kun omalla varikolla olisi uusi kalusto, olisi myös yrityksen rahoituspohjaa mahdollisuus tarkentaa ja jopa tervehdyttää – ainakin ne lainat on hyvä käydä tarkalla kammalla läpi.
Uudet tekniikat ja riskit
Uuteen tekniikkaan liittyy aina riski, mutta se liittyy aina liiketoimintaan ja kehittämiseen. Monet edelläkävijät ovat jo saaneet uuden riskinsä katettua parantuneina kannattavuuslukuina. Ensimmäiset sähköisiin ja muihin vihreämpiin kuljetuskeinoihin vaihtaneet ovat voineet käyttää sitä jopa markkinoinnissaan ja isotkin investoinnit ovat kattaneet itsensä nopeasti. Se on vähän kuin Pariisin ylpeys jalkapalloseura PSG osti Messin ja maksaa ensimmäisellä kaudella sellaiset 70 miljoonaa sopimuksen allekirjoituksesta ja vuosipalkkaa, mutta PSG sai 24 tunnin sisällä kaupasta myytyä Messin pelipaitoja yli 100 miljoonalla eurolla! Se vain kuvastaa kuinka hyvin pelattu markkinointi, voi tuoda nopeasti omansa takaisin – eikä vain jalkapallossa, vaan myös kuljetusalalla.
Suomessakin on onnistuttu kuljetusalalla kiusaamaan isompia. Esimerkiksi 22-vuotiaat Henri ja Eero Autio ovat kuljettaneet Nanobussillaan 10 000 matkustajaa Helsingin ja Turun väliä, kunnes myivät liiketoiminnan Liikenne Vesma Oy:lle – ja tämä tapahtui kaksosten opiskellessa.
Kilpailu ja tulevaisuus
Me olemme todistaneet kaikilla aloilla, kuinka tekninen kehitys on pienentänyt maailmaamme ja kaikki ovat tulleet lähemmin saataviksi. Suomeenkin on viimeisten vuosien aikana tullut kansainvälisiä kuljetusyrityksiä, ja ne ovat saaneet jalansijaa markkinoilla. Kilpailu on kaikilla aloilla koventunut ja tarjonta lisääntynyt.
Lisääntynyt kilpailu ja tarjonta on tuonut myös kuljetusalalle ja yrittäjille lisää mahdollisuuksia löytää paremman vaihtoehdon investoinnin maksamiseksi. Lainaa on saatavilla entistä useammalta taholta, erilaisin ehdoin ja tavoin – mutta samalla yrittäjille on tullut mahdolliseksi myös yrityslainan kilpailutus, enää ei ole pakko tyytyä yhteen ja ainoaan tarjoukseen – tarjouksia on mahdollista saada helposti ja nopeasti useammalta lainoittajalta.
Samalla kun nyt mietitään tulevaisuuden askelmerkkejä ja luodaan yritykselle omaa roadmappia, niin yrittäjän täytyy olla valppaana myös markkinoiden muutoksille. EU-määräykset, uudet innovaatiot ja erilaiset tarjoukset ja kilpailijoiden tekemiset on pidettävä tarkasti seurannassa. Nyt ei todellakaan kannata vain jäädä odottelemaan, vaan nyt kannattaa ottaa selvää, mistä kaikkialta voi saada apua. Ei välttämättä ole aina parasta olla aivan ensimmäinen, mutta ensimmäisten joukossa on hyvä olla – silloin on vielä jotain etulyöntiasemaa saatavilla myös markkinoilla. Digitalisaation, uudet kaluston tekniikat ja oman talouden tarkempia analysointi ja päivitetyt tulevaisuuden suunnitelmat liiketoimintasuunnitelmineen ovat nyt tärkeitä päivittää kuntoon.
Koska esimerkiksi teillä on viimeksi päivitetty liiketoimintasuunnitelmanne?