Akkusähkökäyttöinen raskas kuorma-auto Nikola Tre BEV

Akkusähkökäyttöinen raskas kuorma-auto Nikola Tre BEV

IVECO, Iveco Groupin hyötyajoneuvomerkki, ja Nikola Corporation avaavat uuden päästöttömän liikenteen aikakauden IAA Transportation 2022 -tapahtumassa lanseeraamalla kaupallisesti Nikola Tre -akkusähköajoneuvon (BEV) ja julkistamalla Nikola Tre -polttokennosähköauton beetaversion. Nämä kaksi ajoneuvoa esiteltiin lehdistölle tänään IVECO-osastolla pidetyssä konferenssissa, jossa ne ovat esillä. Näyttelyn vierailijat voivat myös katsella esityksiä ulkoalueella ja koeajaa Nikola Tre BEV:n kokeakseen sen suorituskyvyn, mukavuuden ja edistyneet intuitiiviset ominaisuudet.

  • Nikola Tre -akkusähköajoneuvon (BEV) eurooppalainen 4×2 Artic -versio on päästötön akkukäyttöinen raskas kuorma-auto, jonka toimintamatka on luokkansa paras, noin 500 km, ja jolla on suorituskykyä selviytyä monenlaisista alueellisista tehtävistä.
  • Nikola Tre fuel Cell -sähköajoneuvo (FCEV) beetaversiona debytoi IVECOn osastolla. Se tarjoaa välähdyksen pian tulevasta kaukoliikenteen sähkömoottorista ja on tärkeä virstanpylväs IVECOn edistymisessä kohti tavoitettaan olla hiilipäästötön vuoteen 2040 mennessä.

– Nikola Tre -akku- ja polttokennosähköiset nollapäästöiset kuorma-autot ovat kaupallisen rekkaliikenteen todellisia muuttajia. Ne on kehitetty erityisesti sähköajoneuvoiksi, ja ne tarjoavat suorituskyvyn ja ajokokemuksen, jotka pystyvät kilpailemaan dieselkäyttöisten kollegojensa kanssa vaikeimmissa raskaissa tehtävissä. Ne tarjoavat toiminnallisesti ja taloudellisesti kannattavia nollapäästöisiä ratkaisuja alueellisiin sovelluksiin ja kaukokuljetuksiin, jotka antavat asiakkaille todellisen kilpailuedun, kertoo Michael Lohscheller, Nikola Corporationin toimitusjohtaja.

– Tänään tuomme markkinoille ensimmäiset tuotteet Euroopan markkinoille IVECOn ja Nikola Corporationin vahvan kumppanuuden ansiosta,” sanoo Luca Sra, Iveco Groupin kuorma-autoliiketoimintayksikön johtaja. ”Tiimimme ovat yhdessä suunnitelleet modulaarisen alustan, joka pystyy isännöimään sekä polttokenno- että akkupropulsioteknologiaa, alkaen raskaan Nikola Tre BEV -kuorma-auton eurooppalaisella 4×2 Artic -versiosta, joka debytoi täällä tänään. Se on kaikkien aikojen ensimmäinen sähkökäyttöinen modulaarinen alusta raskaan kuorman traktoreille, joissa on molemmat energialähteet: sähköakku noin 500 km:n tehtäviin ja polttokennovoimansiirto jopa 800 km:n vetämiseen ensimmäisessä sukupolvessa. Tämä on todellinen vallankumous, konkreettinen askel kohti kunnianhimoista tavoitettamme saavuttaa päästötön liikenne, kertoo IVECO Finland OY:n Country Sales Manager Tuomas Virén.

Eurooppalaisen Nikola Tre BEV:n valmistaa Nikola IVECO Europe -yhteisyritys omassa tuotantolaitoksessaan Ulmissa, Saksassa. Vuonna 2021 käyttöön vihityssä laitoksessa on lopullinen kokoonpanoprosessi, joka on suunniteltu erityisesti ”sähkösyntyisille” ajoneuvoille, ja se toimii maailmanluokan valmistusstandardien mukaisesti.

Nikola Tre: ainutlaatuinen modulaarinen alusta, joka isännöi akku- ja polttokennoenergialähteitä

Nikola Tre -alusta perustuu menestyksekkääseen IVECO S-WAY -kuorma-autoon. Siinä on FPT Industrialin yhteissuunnittelema ja valmistama sähköinen akseli sekä Nikolan edistynyt sähkötekniikka. IVECO- ja Nikola-tiimit omaksuivat modulaarisen lähestymistavan tähän alustaan, jotta se pystyy isännöimäänakku- ja polttokennopropulsioon perustuvia teknologioita. Kyseessä on alansa ensimmäinen tähän tarkoitukseen suunniteltu alusta, joka tasoittaa tietä sähköisen tarjonnan kehittämiselle Euroopan markkinoille

Nikola Tre BEV: päästötön alueellinen liikenne on todellisuutta

IVECO ja Nikola ilmoittivat tänään Nikola Tre BEV Artic 4×2 -tilausten virallisesta avaamisesta Euroopassa. Ajoneuvo, jonka akseliväli on 4,021 mm, sisältää 9 akkua, joiden kokonaisenergian varastointi on jopa 738 kWh, mikä tuottaa noin 500 km:n toimintamatkan. Lataus (10–90 % SOC) kestää arviolta vain 162 minuuttia 175 kW:n laturilla. Lataustehon odotetaan olevan jopa 350 kW myöhemmin tänä vuonna. Yhteensä 738 kWh:n energian ja FPT Industrial e-Axlen 480 kW:n jatkuvan tehon ansiosta ajoneuvolla on tehoa, vääntömomenttia ja toimintamatkaa sellaisiin tapauksiin kuinn keskuksesta keskukseen -toimitukset ja alueellinen kuljetus – ja sen mittarilukemaa voidaan kasvattaa satunnaislatauksilla. Tämä suorituskyky tuo mukanaan alhaiset kokonaiskustannukset, mikä tekee siitä toiminnallisesti ja taloudellisesti kannattavan päästöttömän ratkaisun.

IVECOn kuljettajakeskeisen lähestymistavan mukaisesti Nikola Tre BEV:n ohjaamon jokainen yksityiskohta on suunniteltu parantamaan elämää tilavassa ja hyvin varustetussa ympäristössä, jossa on runsaasti mukavuusominaisuuksia ja edistyneitä toimintoja. Infotainment-järjestelmä perustuu Nikolan uuden sukupolven omaan käyttötekniikkaan, joka yhdistää infotainment- ja navigointitoiminnot sekä useimpien ajoneuvon toimintojen säätimet. Poikkeuksellisen tasainen ajo ja hiljainen ympäristö tuovat oman lisänsä ylivertaiseen ajokokemukseen, mikä tekee Nikola Trestä todellisen kuljettajien suosikin kaikkialla Euroopassa.

Nikola Tre -polttokennosähköauto (FCEV): katsaus sähkökäyttöisyyteen kaukoliikenteessä

Näyttelyssä esitellyssä Nikola Tre FCEV Artic 6×2:n beeta-versiossa on ohjausakseli ja uusi ohjaamo, jonka aerodynaamista suorituskykyä on parannettu. 3,932 mm:n akselivälin ansiosta siihen mahtuu noin 70 käyttökiloa vetyä 700 baarin paineessa. Tämä kapasiteetti yhdessä sen nopean, vajaan 20 minuutin tankkausajan kanssa mahdollistaa jopa 800 km:n toimintamatkan. Kun Nikola Tre FCEV tulee Euroopan markkinoille vuonna 2024, päästöttömästä sähkömoottorista tulee todellisuutta kaukoliikenteessä – se on keskeinen virstanpylväs IVECOn matkassa kohti nollapäästötavoitetta vuoteen 2040 mennessä.

Lähde: IVECO


Muuta luettavaa:

Pelaamista ja muuta ajanvietettä aikuisille

Siitä lähtien kun kotitietokoneet ja pelikonsolit tulivat koteihin 80-luvulla, on yleinen asenneilmapiiri pelaamista kohtaa muokkaantunut nykyisenlaiseksi. Nykyään on nimittäin aivan hyväksyttävää aikuisille sekä miehille, että naisille pelata mobiilipelejä, vaikka linja-autopysäkillä, kahvitauolla tai vaikkapa metrossa matkustaessaan. Kaikenlaiset mobiilipelit ovat lisääntyneet, niin kasinopelit kuten vaikkapa ruotsalaisen NetEnt pelistudion suosikit, e-urheilupeli esportal sivustolta kuin muut ajanvietepelit – itseasiassa markkinoilla on jopa omia pelipuhelimiakin jo saatavilla. Yhtä hyvin sitä voi pelata pasianssia tai laittaa bingo kierroksen käyntiin. Ja olet sitten ruotsinkielinen tai suomenkielinen tms, niin omalla kielelläsi pääset pelaamaan aivan yhtä hyvin – esim. Duelzin pelit ovat täysin ruotsin kielelläkin saatavissa. Pelaamistahan voi nykyään mobiilisti harrastaa aivan loistavasti sitten myös lomamatkalla, vaikka siellä Kanariansaaret -kiertomatkalla ensi talvena.

Yleiset haittaohjelmat ja haavoittuvuudet Suomessa ja maailmalla

Tutkijat raportoivat, että kehittynyt, itsestään leviävä ja modulaarinen troijalainen Emotet on edelleen maailman yleisin haittaohjelma. Suomen yleisin kyberkiusa oli Netwalker, joka tunnetaan myös nimellä Mailto.