Autoilusta hieman lisää

Audi e-tron – luokkansa markkinajohtaja maailmassa

Audi e-tron on luokkansa markkinajohtaja maailmassa. Audin ensimmäinen täyssähköinen sarjatuotantomalli nauttii suosiota sekä asiakkaiden että median keskuudessa ympäri maailmaa. Tästä todisteena ovat lukuisat palkinnot ja vertailutestit. Audi e-tron GT:n, Q4 e-tronin ja Q4 Sportback e-tronin avulla Audi suuntaa kohti sähköistä vuotta 2021.

Vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla Audi toimitti asiakkailleen ympäri maailmaa 17 641 e-tron-mallia, eli 86,8 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna – koronaviruspandemian hankaloittamasta markkinatilanteesta huolimatta. Audi on siis huomattavasti edellä kilpailijoitaan suurten täyssähköisten SUV:ien segmentissä ja e-tron on myös Euroopan myydyin sähköinen SUV.

Lue juttu loppuun dynamic driving-sivuston artikkelista.

PYSÄKÖINTI RUUTUUN PERUUTTAMALLA VÄHENTÄÄ VAARATILANTEITA

Peruuttamista avustavat järjestelmät auttavat havaitsemaan auton takana olevia esteitä. Ne eivät kuitenkaan korvaa kääntyvällä päällä varustettua taitavaa kuljettajaa. Kuva: Liikenneturva/Kaisa Tanskanen

Liikenneturvallisuudesta puhuttaessa pysäköinti ei ole ensimmäinen asia, mikä tulee mieleen. Kuitenkin melkein puolet korvatuista liikennevahingoista tapahtuu pysäköintialueilla ja useimmiten vahinko sattuu peruuttamalla. Liikenneturva muistuttaa, että varovaisuutta tarvitaan myös hiljaisissa nopeuksissa.

Tämänkin aiheen voit lukea loppuu citycar-sivustolta.

Ennakoiva PPC-tasanopeussäädin säästää polttoainekuluja – 10 kysymystä ja vastausta ajamista helpottavasta järjestelmästä
  • Ennakoiva tasanopeussäädin PPC (Predictive Powertrain Control) laskee Actrosin ja Arocsin kulutusta jopa 5 prosenttia – nyt myös mutkaisilla maaseututeillä ja -reiteillä.
  • Järjestelmä yhdistää etäisyysavustimen, tarkan 3D-tasoisen karttamateriaalin ja GPS-paikkatiedot.
  • ”PPC voi päästä parempiin tulokseen kuin kokenut kuljettaja”, Mercedes-Benz Trucksin tuotekehitysjohtaja, Prof. Dr. Uwe Baake lupaa 

Mercedes-Benzin raskaiden kuorma-autojen polttoaineenkulutus on tasaisesti laskenut. Esimerkiksi uusi Actros kuluttaa maantie- ja moottoritieajossa noin 3 prosenttia vähemmän dieseliä kuin edeltäjänsä. Maaseututeillä kulutus on jopa 5 prosenttia aikaisempaa pienempi. Yksi eron selittäjistä on edelleen kehitetty Predictive Powertrain Control eli PPC-tasanopeussäädin, joka optimoi perinteisen vakionopeussäätimen, vaihteiston ja moottorinohjauksen toiminnan.  Mercedes-Benz Trucksin tuotekehitysjohtaja, Prof. Dr. Uwe Baake vastaa seuraavassa kysymyksiin PPC:n toiminnasta ja tarkoituksesta.

1. Mikä PPC:n tarkoitus on?

PPC:n päämääränä on säästää niin paljon polttoainetta kuorma-autossa kuin mahdollista ja siten tukea kuljettajan ajamista parhaalla mahdollisella tavalla. Järjestelmä huomioi automaattisesti maaston topografian, tien linjauksen ja liikennemerkit. Näin vältetään kaikki tarpeeton jarruttelu, kiihdyttäminen ja vaihteensiirrot, mikä edistää kulutuksen optimointia. PPC:n valitsema ajotapa on usein taloudellisempi kuin ammattikuljettajalla, jopa silloin kun kuljettaja tuntee sekä reitin että autonsa suorituskyvyn erittäin hyvin.

2. Kuinka paljon PPC:n avulla voi säästää?

Älykäs ajonopeuden ja vaihteiston ohjausjärjestelmä säästää keskimäärin 5 prosenttia polttoainetta verrattuna autoon, jota ei ole varustettu PPC:llä. Uutta Actrosia suunniteltaessa PPC:tä kehitettiin edelleen, jolloin saavutettiin kaksi etua: PPC toimii nyt myös alemmalla tieverkostolla ja maaseutureiteillä, mutta samalla järjestelmän toimintaa onnistuttiin kehittämään myös maantie- ja moottoritiekäytössä. Pelkästään uusimman PPC-version käyttäminen voi säästää polttoainetta 1,5 prosenttia lisää verrattuna järjestelmän aikaisempaan versioon…

Lue juttu loppuun laatukuljetuksen-sivuilta.

Ford Mustang – poni vai oikea ärjyvä menopeli

Ford Mustang jakaa mielipiteitä todella rajusti. Ulkopuolisin silmin välillä jopa ylirajusti, mutta niinhän se on aina kun suhtautuu asiaan kun asiaan tunteella. Samanlaisia tunneryöpsyjä tulee jalkapallo- ja jääkiekko yms otteluissa fanien ottaessa yhteen. Ulkopuolisin silmin nekin tuntuvat aivan älyttömiltä ylilyönneiltä, mutta me ihmiset olemme sellaisia. Mikä on sitten tuo pieni mutta pippurinen Ford Mustang?

Jutun voit halutessasi lukea loppuun Classic Wheels-sivuston jutusta.