Vekka Groupin biokaasulla kulkevat linja-autot liikenteeseen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnan joukkoliikenteessä otetaan käyttöön kuusi biokaasulinja-autoa. Vekka Groupin uudet linja-autot tuovat vuodessa kaupungin joukkoliikenteeseen lähes 500 tonnin päästövähennyksen. Linja-autot tukevat Hämeenlinnan kaupungin tavoitetta kestävän liikenteen ja vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön lisäämisestä.

Vekka Group Oyn (Hämeenlinnan bussiliikenne) kuusi uutta biokaasulla kulkevaa linja-autoa aloittavat liikennöinnin Hämeenlinnassa elokuun lopussa 2020. Scania Suomen toimittamat linja-autot ajavat kaupungin joukkoliikenteen linjoilla 1, 3 ja 11, joiden kilpailutuksen Vekka Group voitti viime vuonna.

Nyt liikenteessä aloittavilla biokaasulinja-autoilla ajetaan vuodessa yli 500 000 kilometriä. Linja-autojen vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä biokaasun käyttö vähentää lähes 500 tonnia. Ajokilometreissä tämä vastaa esimerkiksi dieselkäyttöisellä farmariautolla 1 100 kertaa edestakaisin Suomen päästä päähän eli Hangosta Utsjoelle.

Pienet lähipäästöt vähentävät haittaa taajamissa

Biokaasun liikennekäytöllä voidaan vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia. Lisäksi biokaasun käytössä syntyy perinteiseen polttoaineeseen verrattuna vain murto-osa lähipäästöjä, kuten typenoksideja ja pienhiukkaspäästöjä. Kaasuajoneuvot myös täyttävät EU:n julkiselle liikenteelle asettamat tiukat päästövaatimukset.

”On hienoa, että voimme tarjota hämeenlinnalaisille puhtaampia joukkoliikenteen palveluita. Olemme tietojen mukaan ainoa ja ensimmäinen ympäristöystävällisiä polttoainemuotoja käyttävä bussiyhtiö alueella. Meille on tärkeää jatkossakin huomioida investoinneissamme ympäristöystävällisyys”, kertoo Vekka Group Oy:n toimitusjohtaja Tomi Vasiljev.

”On ollut hienoa nähdä viime vuosien aikana, miten hyvin toimittamamme kaasuajoneuvot ovat toimineet. Poikkeuksetta kaikki asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä hankintoihinsa. Kaasuajoneuvoilla on monta ylivertaista ominaisuutta, jotka tekevät niistä tällä hetkellä erittäin varteenotettavan vaihtoehdon, kun investointia tarkastellaan erityisesti ympäristön, elinkaaripäästöjen ja kokonaistaloudellisuuden kannalta. Kaasuajoneuvojen tekniikka on luotettavaa, ajoneuvot ovat hiljaisia ja kaupunkiliikenteessä kaasulinja-autojen matkustusmukavuus on erinomainen” kertoo Scania Suomi Oy:n myyntipäällikkö Ilkka Korpela.

Linja-autot tukevat Hämeenlinnan kaupungin strategiaa

Biokaasulinja-autojen käyttö Hämeenlinnan joukkoliikenteissä tukee hyvin Hämeenlinnan kaupungin tavoitetta resurssiviisaudesta. Tavoitteeseen sisältyvät myös kestävän liikenteen ja vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön lisääminen, mitkä näkyvät myös joukkoliikenteen kilpailutuksissa.

”On ollut ilo tehdä yhteistyötä Vekka Groupin kanssa, ja on hienoa huomata, että kiinnostus kaasukäyttöisiä linja-autoja on selvästi kasvussa. Biokaasu on uusiutuvista polttoaineista yksi taloudellisimmista vaihtoehdoista joukkoliikenteessä päästöjen vähentämiseksi”, kertoo Gasumin myyntipäällikkö Ville Sipponen.

Kaasun kysyntä Hämeenlinnan seudulla on kasvanut viime vuosina nopeaa tahtia niin henkilöautoliikenteen kuin raskaan liikenteen suhteen. Gasum laajensikin Hämeenlinnan Tiiriön tankkausaseman palvelukapasiteettia kesäkuussa suurentamalla sen kaasuvarastoa ja asentamalla asemalle lisäkompressorin.

Vähäpäästöistä biokaasua valmistetaan kiertotalouden periaatteita noudattaen Gasumin biokaasulaitoksilla biohajoavista jätteistä, kuten kotitalouksien biojätteistä, päivittäistavarakauppojen ruokahävikistä ja yhdyskunnan jätevesilietteistä.