Ladattava hybridi täydentää BMW X3-mallistoa

BMW:n hybridimallisto täydentyy ensi keväänä, kun saksalaisvalmistaja tuo markkinoille X3 xDrive30e:n. Huippuluokan akkuteknologian ansiosta ladattavan hybridin toimintasäde yltää sähkökäytöllä jopa 46 kilometriin (WLTP). 

Uusi X3 xDrive30e on jo kolmas BMW:n ladattava hybridi Sports Activity Vehicle (SAV) -segmentissä.

Sisarmallien tapaan uutuudessa yhdistyvät xDriven älykäs neliveto ja eDriven huipputeknologia, BMW:n SAV-malleille tunnusomaiset urheilulliset ajo-ominaisuudet, vahva suorituskyky ja monikäyttöisyys. Kuljettajalle tämä kokonaisuus tarjoaa myös ketterää, kestävää ja pienipäästöistä ajamisen iloa.

BMW:n älykäs xDrive-järjestelmä jakaa voiman etu- ja takapyörien välillä kulloisenkin tarpeen mukaan. Järjestelmä toimii myös sähkökäytöllä tarjoten urheilullista ja päästötöntä ajonautintoa niin maantiellä kuin maasto-olosuhteissa.

Vakuuttavaa suorituskykyä minimipäästöin

Uuden X3:n perusvoimanlähteenä on tuttu TwinPower Turbo-teknologiaa hyödyntävä 2,0-litrainen, nelisylinterinen ja teholtaan 135 kW/184 hv bensiinimoottori. Sen rinnalla on kahdeksanportaiseen Steptronic-vaihteistoon integroitu sähkömoottori, jonka teho on 80 kW/109 hv.

Niiden yhdistetty maksimiteho on 215 kW/292 hv ja ylin vääntömomentti peräti 420 Nm. Uusi X3 xDrive30e:n tarjoaakin väkevää suorituskykyä. Auto kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa ja sen huippunopeus on 210 km/h.

Polttoaineenkulutus on suorituskykyyn nähden todella matala eli 2,2–2,8 l/100 km (WLTP). Myös hiilidioksidipäästöt on pudotettu tasolle 49–64 g/km (WLTP). Yhdistetty sähkönkulutus on 26,5–29,9 kWh/100 km (WLTP).

Alan uusinta teknologiaa edustavan litiumioniakun ansiosta autolla voi ajaa 41–46 kilometriä (WLTP) pelkällä sähköllä. Akun voi ladata tavallisesta pistorasiasta kuudessa tunnissa. BMW i Wallboxilla lataus onnistuu 3,5 tunnissa.

Sähköllä pärjää myös maantiellä

X3 xDrive30e:llä voi ajaa pelkällä sähkömoottorilla tai hyödyntää sitä polttomoottorin tukena. Täyssähköisessä MAX eDrive -tilassa BMW X3 xDrive30e saavuttaa 135km/h huippunopeuden ilman ajomelua ja paikallisia päästöjä. Standarditilassa huippunopeus on sähkökäytöllä 110 km/h.

Auton polttomoottori käynnistyy vasta suuremmissa nopeuksissa tai kuormituksen sitä vaatiessa, kuten ylämäissä. Kun molemmat moottorit ovat käytössä, järjestelmä optimoi niiden yhteispelin tarkasti suorituskyvyn, kulutuksen ja päästöjen osalta.

Takaistuinten alle sijoitetun akun ansiosta uutuusmallin tavaratila vastaa kooltaan perinteisiä SAV-malleja. Selkänojat kaatamalla (40:20:40) 450-litraisen tavaratilan saa kasvamaan jopa 1 500- litraiseksi.

Kattava turvallisuusvarustelu

Perusmallin lisäksi BMW X3 xDrive30e on saatavilla Business, xLine, Luxury and M Sport -versioina. Vakiovarusteisiin kuuluu mm. akustinen jalankulkijavaroitin, joka antaa autosta pienen varoitusäänen matalissa nopeuksissa. Näin varmistetaan, että myös muut tienkäyttäjät havaitsevat liki äänettömästi lähestyvän auton.

Uudessa BMW X3 xDrive 30e -mallissa on vakiovarusteena muista BMW Plug-in Hybrid- malleista tuttu seisontalämmitys, joka mahdollistaa ajoneuvon sisätilojen lämmityksen ja jäähdytyksen jo ennen liikkeellelähtöä. Näin sisätilat ovat miellyttävän lämpimät esimerkiksi pakkasaamuina.

Uutuusmalliin on myös saatavilla kattava valikoima lisävarusteita ja valittavissa on muun muassa adaptiivinen alusta, tuulilasiin heijastuva BMW Head Up -infonäyttö, mukautuva Sports-ohjaustehostin, M Sport-jarrut sekä aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla. Driving Assistant Plus-varustepaketin mukana saa Driving Assistant -järjestelmän ja aktiivisen vakionopeussäätimen lisäksi kaistavahdin, jarrutustoiminnollisen peräänajovaroittimen ja jalankulkijatunnistuksen.

BMW X3 xDrive30e:n tuotanto käynnistyy joulukuussa Spartanburgissa Yhdysvalloissa ja uutuusmalli tulee markkinoille keväällä 2020. Mallisto täydentyy ensi vuoden aikana myös täyssähköisellä X3:lla.

Lähde: MyNewsDesk


Tutustu myös autot ja liikenne sivuston aiheisiin!