Kun puhutaan laadusta, on se yleensä puhujan itsensä jokin käsitys jostain asiasta ja sen tasosta. Mistä sitten varsinainen laatu syntyy, ja mitä koemme laatuna. Se, että jossain puhutaan tai kirjoitetaan jonkin olevan korkealaatuista, voi tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Mitä sitten liittyy laatuun ja sen mukana myös laatu/hintamielikuvaan.
Laatua ajatellessa tulee kuvioihin:
- kulttuuritekijät
- oma ikä
- oma tulotaso sekä koulutustaso
- oma sosiaalinen piiri
Laatu tarkoittaa kaikkia niitä hyödykkeen (tuotteen tai palvelun) ominaisuuksia, joilla on merkitystä asiakkaan tarpeen tyydyttämisessä. … Tuotetta tai palvelua voidaan pitää laadukkaana, jos asiakas on tyytyväinen ja toteaa saaneensa rahoilleen täyden vastineen.
Laatukuljetukset
Jos puhutaan laadusta kuljetusten yhteydessä, ollaan tekemisissä reaalisen asian kanssa, joten laatua voidaan mitata huomattavasti paremmin kuin monia muita asioita. Kuljetusten suhteen laatua voidaan mittaroida:
- nopeus
- toimitusvarmuus
- kalusto
- henkilöstö
- hintataso
Mutta monesti laatuun liittyy myös kulttuurillisesti ja brändillisesti rakennettuja asioita, joilla ei ole välttämättä mitään tekemistä todellisen laadun kanssa. Esimerkiksi Niken kengät maksavat varmasti enemmän kuin no name-kengän, vaikka ne olisi tehty oikeasti jopa samassa tehtaassa. Tällöin osa laadusta ja varsinkin sen hinnasta syntyy nimestä eli brändistä. Entä sitten, jos haluat vaikka löytyy oikeasti laadukkaan nettikasinon kohtuullisen helposti. Itseasiassa löydät itsellesi hyvän nettikasinon ilman rekisteröitymistä näppärästi vertailusivustojen kautta, jotka sekä filtteröivät pelisivustoja isosta massasta, että myös pudottavat ne ”huonoimmat” sivustot pois.
Hintamielikuva
Hinta, vaikkakin on selkeä summa euroja tai vaikka dollareita, on sekin suhteellinen käsite. Siksi puhutaan usein hintamielikuvasta. Jos yritys laskuttaa, vaikka kuukaudessa 5 000 euroa tai toinen 5 000 000 euroa, on näiden yritysten suhtautuminen myös palveluiden ja tuotteiden hinnoitteluun erilainen. Päättäjät ja päätösten tekijät tekevät yllättävän monesti päätöksensä perustuen omaan elämän historiaansa ja sitä kautta tulleisiin vaikutteisiin jopa siinä mittakaavassa, että yli 90 % kaikista päivittäisistä päätöksistä tehdään automaationa, ilman todellista loogista mietintää, johon siihenkin itseasiassa vaikuttaa henkilön oma historia. Tästä syystä entistä enemmän isoja päätöksiä syntyy jo tietotekniikan, AI:n avulla, ilman ihmisten henkilökohtaisia preferenssejä.
Laatuvaatimukset tarjouksissa
Olet varmaan joskus törmännyt tarjouksia tehdessäsi myös kohtiin, joissa vaaditaan laatua. Laatu voi tulla esille esimerkiksi erilaisissa aikasakoissa, joita syntyy, jos palveluita ei toteuteta alkuperäisen aikataulun tai tarjouksen puitteissa. Mutta onko laatu välttämättä sama asia kuin määrä tai nopeus?
Se mikä Suomessa tai USA:ssa on hyvää palvelua kuvastavaa, eli nopeus ja määrä, ei välttämättä saa yhtä suuria takuuarvostuksia Etelä-Euroopassa, missä laatua kuvataan myös pehmeillä arvoilla kuten henkilöstön palvelulla. Kumpaa sinä arvostat ensisijaisesti, hintaa vai palvelua?
Eurooppalainen palvelu
Jos ei voida puhua eurooppalaisesta laadusta, ei myöskään voi varmaan puhua eurooppalaisesta palveluasenteestakaan, sillä jokaisessa maassa on jo maan sisäisiäkin eroavaisuuksia palveluiden rakenteessa. Mutta Euroopassa on kyllä laajalti käytössä erilaisia laatumerkintöjä(!), jotka liittyvät CE-merkintään ja monesti myös ympäristöön ja vastuullisuuteen.
Monesti taustalla on kulttuuri, joka on muovannut alueen ihmisiä jopa tuhansia vuosia. Nämä vuosisatojen aikana luodut rakenteet eivät muutu vuodessa tai kahdessa. Siksi yhä vielä noppapeliä pelataan myös kaduilla ja kodeissa, ja pelikorteilla pelataan takahuoneissa ja kaveriporukoissa, vaikka se olisi kaikista helpointa nettipelinä. Se, että voisit voittaa nettikasinolta miljoonan voi olla joillekin se ”juttu”, mutta toisille se onkin pitkän peli-illan viettäminen kaveriporukalla ja viinipullon kera. Kumpi näistä on sitten sitä parempaa laatua? Siksi laatu on aina riippuvainen siitä ihmisestä tai tahosta, joka yrittää määritellä laatua omiin tarkoitusperiinsä liittämällä.
Laatu syntyy kuitenkin ihmisten tarpeesta luokitella asioita sekä itselleen, että sinä ympäristössä oleville. Missä vaiheessa ihminen alkoi laatuvaatimuksia listaamaan tai ajattelemaan on kadonnut historian pimeään, mutta se on varmaa, että laatu ei ole mikään yksinkertainen asia, tai muuttumatonkaan. Laatu todellakin muuttuu kulttuurin mukaan, se on nähtävillä loistavasti esimerkiksi kirjallisuudessa sekä taiteessa, jotka ulottuvat satojen vuosien aikajänteelle.