Kuljetusmaailman tulevaisuus

Millainen on autokuskien tulevaisuus? Jos Suomessa ja itseasiassa suurimmassa osaa Eurooppaa autoilijoiden määrät ovat laskeneet, ja vastaavasti Itä-Euroopasta tulevien autojen osuus Euroopan teillä on lisääntynyt. Syynä ovat tietenkin matalammat hinnat ja sitä kautta halvemmat logistiset kustannukset tuotteiden saamisessa markkinoille.

Siinä missä autonkuljettajien tulevaisuudelle tulee jo useampia erilaisia uhkakuvia, niin vastaavasti pikakasinot ovat tuoneet tullessaan kauan kaivattua uutta palvelukokonaisuutta pelaajille. Ei se, etteivätkö pelaajat olisi pääsääntöisesti tyytyväisiä nettikasinoiden pelivalikoimissa olevista tuhansista peleistä ja pelimaailmoiden innovaatioista ja livekasino pelien kehitykseen. Ei, pelaajat ovat tyytyväisiä, mutta nettikasinoita on tullut markkinoille entistä enemmän operaattoreita. Jokaisella operaattorilla on myös useita eri brändejä, eli useampia eri nettikasinoita, joten pelaajilla on nykyään todella paljon tarjolla. Pikakasinot ovat tulleet yhdeksi trendiksi, jolla saadaan ainakin osa pelaajista siirtymään kasinolta toiselle.

Tulevaisuus tuo muutoksia

Euroopan kuljetusteollisuus muuttuu eikä sille voida mitään. Muutokseen ajavat sekä autojen sähköistyminen että teknisen kehityksen kautta tuleva autojen omatoimisuus. Kuskien oma merkitys on pienentymässä, ja jo nyt on testattu rekkojen liikuttamista logistisen keskuksen kautta. Missä vaiheessa liikenteessä tapahtuu muutos kuskien poistumisesta liikenteessä, ja miten voidaan käytännössä oikeasti hoitaa siirtyminen kuskeista automaattisiin autoihin. Teknisesti muutos ei ole pitkän ajan päästä, mutta sekä yhteiskunnallisesti että poliittisesti ollaan varmasti vuosikymmenten päästä muutoksesta. Ja mitä sanovat autoteollisuuden päättäjät, sillä automaattiset autot tulevat vähentämään uusien autojen tarvetta ja todennäköisesti autoista tulee enemmän nykyisten autojen ja linja-autojen välimuotoja, liikennevälineitä, jotka kulkevat koko ajan ja kuka tahansa voi nousta tällaisen liikennevälineen kyytiin.

Olli Rehn on sanaillut aiheesta Euroopan kuljetusteollisuus EU:ssa aiemmin.

Tulevaisuudessa myös nettikasinoiden ja kaiken muun nettikaupan yhteydessä jokainen käyttäjä on tunnistettavissa jollain uudella keinolla. Jo nyt tunnistaudumme useaan palveluun niin digitaalisessa maailmassa kuin reaalimaailmassa sormenjäljillä tai jopa silmän iris-tunnistuksella, tulevatko nämä samat myös nettimaksamisen ja pelaamisen maailmoihin?

Viimeisten vuosien kehitysaskeleet ovat olleet valtavia sen jälkeen, kun useamman vuoden ajan koko kasinoteollisuus teki vain itsestään kopioita kopion jälkeen. Nykyään on jo kuitenkin kolmas digipelaajien sukupolvi, joka on selkeästi edellisiin pelaajasukupolviin verrattuna oppinut vaatimaan enemmän palveluntuottajilta. Nykyiset nettikasino-operaattorit ovatkin vastanneet huutoon tuomalla pelaajille pelit entistä paremmilta, nopeammilta ja laajemmilta pelialustoilta. Pelistudiot ovat vastaavasti tuottaneet aivan uusia pelejä, uusilla innovaatioilla ja saatavilla on satoja uusia pelejä, jotka eivät kaikki enää ole sitä 3-5 rullan kuvien pyörittelyä, vaan peleissä jo paljon muutakin. Kuitenkin yhä siten, että kaikki automaattipelit ovat yhä 100 % sattumaan ja onneen perustuvaa ja taitoon liittyvät vedonlyöntipalvelut ja livekasinopelit ovat kehittyneet omalla sarallaan.

Taitopelien kehitys on tapahtunut suoratoiston ja matkapuhelinverkkojen kuten 5G-verkon kehityksen kautta, joka on mahdollistanut entistä enemmän ja entistä laajempia palveluita.

Tuotteiden määrä ei pienene

Ihmisten pitäisi seurata entistä enemmän kulutuksensa perään. Se tarkoittaa käytännössä halpojen tuotteiden, kertakäyttötuotteiden ja kopiotuotteiden ostamisen loppumista. Tarkoittaako se käytännössä tavaraliikenteen vähenemistä? Sen pitäisi tehdä niin, mutta vaikka Euroopassa tämä kehitys on todennäköinen ja jo tapahtumassa, valitettavasti todellisuus iskee vastaa Aasiassa, Etelä-Amerikassa ja Afrikassa, missä tavaroiden valmistaminen ja omistaminen ovat vasta saavuttamassa Euroopan tasoa muutama vuosikymmen sitten.

Kuljetusyrityksiä tarvitaan tulevaisuudessakin. Euroopassa niistä vain tulee jo tällä vuosisadalla logistisista keskuksista ohjattuja robottiautoja, mutta muualla maailmassa kehitys tule perässä selvästi myöhemmin. Tarkoittaako se jopa sitä, että isot eurooppalaiset kuljetusalan yritykset vain siirtävät vanhan kuljetuskalustonsa pois Euroopasta, ja kulkevatko kuskit mukana vai koulutetaanko paikallisista ihmisistä uudet kuskit?

Miten sinä näet 2050-luvun rekkakuskin arjen eri puolelle Eurooppaa ja Euroopan ulkopuolella?